Sammendrag
Forebygging og bekjempelse av vold i hjemmet har fått økt fokus på den politiske dagsorden de senere år. Voldens konsekvenser for barn som opplever den har i større grad enn tidligere blitt synliggjort, og dermed også behovet for kunnskap og kompetanse på område. For noen barn vil det å søke tilflukt med sin mor på krisesenter være en av voldens konsekvenser. Barn tilbringer mye av sin barndom på skolens arena, og læreren er en voksen som vil møte barnet daglig. Forskning viser at skolen kan være en beskyttende faktor for barn som har opplevd vold i hjemmet, og læreren kan være en viktig voksen for disse barna. Lærerrollen har også fått økt oppmerksomhet de siste år, både i media og i handlingsplaner og veiledere fra regjering og departement. I disse stilles det forventinger til at lærerne skal ha kunnskap om og kompetanse til å møte barn som har opplevd ulike kriser og traumatiske hendelser. Studien har som formål å belyse hvordan læreren opplever sin rolle i møte med barn som opplever vold og som må bo deler av sin barnsom på krisesenter. For å få svar på problemstillingen har kvalitative forskningsintervju blitt benyttet. Datamaterialet er innhentet gjennom intervju med fem lærere med lang erfaring fra skoleverket, og en tematisk analyse er utført. Det har vært jobbet induktivt, lærernes beskrivelser og erfaringer har vært styrende for valgt teoretisk forankring. Den teoretiske forståelsesrammen som har vært lagt til grunn er pedagogikk, lærernes faglige plattform, samt krisepedagogikk, pedagogikk som inneholder gode metoder for at lærerne skal være forberedt og mer frempå i krisehåndtering. Lærerens viktige rolle i relasjon til eleven blir også veklagt og drøftet. Skole og utdanning som domene vil belyses, dette da tverrfaglig samarbeid rundt barn som opplever vold er nødvendig og viktig. Resultater fra studien viser at lærerne opplever å ha et manglende kunnskapsgrunnlag i møte med barn som har opplevd vold og bor borte fra hjemmet sitt. Lærerne beskriver rollen sin som uklar i møte med disse barna, og lærerne etterspør en tydeliggjøring og definering av rollen. Funnene indikerer at et utilstrekkelig kunnskapsgrunnlag fører til usikkerhet i rollen. Usikkerheten leder til at lærerne velger bort viktige samtaler med barna, og også kjenner på egen motstand for å gå inn i samtaler som omhandler vold. Det fremkommer også at lærerne har et ønske om å være en viktig voksen for barn som har behov for det. Lærerne har mye omsorg for sine elever og legger til rette for barna på mange områder. Funn i denne studien aktualiserer og indikerer et behov for økt kunnskap om vold i nære relasjoner og barns opphold på krisesenter hos lærere og også økt kompetanse på voldens konsekvenser. Kunnskapsbehovet strekker seg fra teoretisk kunnskap til samtalemetodisk kunnskap i møte med voldsutsatte barn, og også større handlingskompetanse når lærerne møter barn som har sine opplevelser av vold med seg inn i skolehverdagen.