Abstract
Bakgrunn: Pasientmedvirkning er et grunnleggende prinsipp og helsepersonell er forpliktet å legge til rette for at pasienten skal kunne medvirke. Skrøpelige eldre er i en sårbar situasjon og trenger spesiell oppmerksomhet fra sykepleier. Medvirkning som begrep er komplekst og brukes ulikt i litteraturen. Formål: Å bruke forskningslitteraturen til å finne pasienters perspektiv på sykepleiebidrag som fremmer og hemmer skrøpelige eldres medvirkning i egen pleie. Metode: En litteraturgjennomgang basert på 14 artikler som omhandler eldre pasienters perspektiv på medvirkning i forskjellige kontekster. Resultat: De eldre pasientene ser hindringer for medvirkning ved at sykepleierne har liten tid og for ved for dårlig kontinuitet i sykepleien. Pasientene ønsker en mer personlig relasjon til sykepleier og bedre informasjonsutveksling. De ser egne begrensninger for medvirkning i skrøpelighet og lite krefter. Konklusjon: Skrøpelige eldre trenger at kjent sykepleier kartlegger deres preferanser som en naturlig del av daglig pleie og anerkjenner pasientens egen erfaring om sin situasjon.
Background: Patient participation is a fundamental principle and health care professionals are committed to help the patient to be able to contribute. Frail elderly are in a vulnerable situation and need special attention. Conceptual definitions of participation differ in the literature. Aim: A review of the literature to find patients perspective on nursing contributions that promote and inhibit the frail elderly s involvement in their own care. Methods: A literature review based on 14 papers dealing with elderly patients perspective on participation in different contexts. Findings: Elderly patients see barriers to participation in lack of time and continuity of nursing care. They want a more personal relationship with the nurse and more dialogue and information. Their own frailty and lack of energy are referred as a limitation for participation. Conclusion: Frail elderly need their preferences assessed as a natural part of daily care by a nurse who recognize their experience of the situation.