Sammendrag
PROBLEMOMRÅDE Innen organisasjonsstudiene har læring og kunnskap i organisasjoner vært gjenstand for livlig debatt siden 1980-tallet (Gherardi, 2006, s. xi). Avhengig av om man anser kunnskap som noe man har eller noe man gjør, er det nærliggende å tro at det vil få betydning for hvordan man anser læringsprosesser innenfor organisasjoner og hvordan organisasjoner kan legge til rette for nyansattes læring. I en skalerbar tjenestebedrift, hvor arbeidsstokken består av både profesjonelle og ansatte som skal gi profesjonelle leveranser, vil denne oppgaven rette søkelyset mot hvordan nyansatte som har som mål å gi profesjonelle leveranser lærer. Videre vil det rettes fokus mot hvordan en organisasjon kan legge til rette for disse nyansattes læring. På bakgrunn av dette lyder problemstillingen som følger; Hvordan lærer nyansatte i en kunnskapsbedrift? Hvordan blir nyansatte støttet av organisasjonen, og hvordan oppleves dette? Det valgte teoretiske utgangspunkt er det praksisepistemologiske, som behandler kunnskap som noe en gjør. Dette får følger for hvordan nyansattes læringsprosess beskrives, og hvordan organisasjonen kan tilrettelegge for læring. Konteksten for læring innenfor det praksisepistemologiske perspektivet vil være den reelle arbeidsutførelsen, altså lærer man i det man utfører en jobb. METODE For å besvare problemstillingen er det gjennomført et kvalitativt casestudie i «Sigma,» en anonymisert skalerbar tjenestebedrift. For å belyse fenomenet læring i dens organisatoriske kontekst, er fire nyansatte intervjuet. Organisasjonens tilrettelegging for nyansattes læring, er belyst gjennom intervju med leder for en slik gruppe nyansatte, med en sentral person i Sigmas opplæringsfunksjon, «Læringssenteret», observasjon av deler av kurs for nyansatte, og dokumentanalyse. SENTRALE FUNN OG KONKLUSJONER Jeg finner at erfaring, handling og refleksjon er hovedelementene i nyansattes læring. Derimot er det ikke nødvendigvis slik at nyansatte kun kan gjøre seg erfaringer, handle og reflektere i reelle arbeidssituasjoner, for å lære. Jeg har funnet at ulike læringsmetodikker, fasilitert av Sigmas Læringssenter, kan legge til rette for læring ved hjelp av simulerte arbeidssituasjoner som igjen kan relateres til den reelle arbeidsutførelsen. Individuell og interaktiv refleksjon over erfaringer, både fra trening og reelle arbeidssituasjoner, virker for øvrig å være viktige komponenter for læring. Denne oppgaven bidrar til eksisterende teori ved å inkludere simulerte kontekster som hensiktsmessig for nyansattes læring i en kunnskapsbedrift, så lenge de nyansatte kan relatere læring i den simulerte kontekst til faktisk arbeidsutførelse i reell arbeidskontekst.