Abstract
Tittel og undertittel: Nettbrett som et hjelpemiddel i helsefremming og forebygging av funksjonssvikt hos eldre i kommunen. Artikkel: «Fra vevstol til nettbrett?». Sett fra tjenesteperspektivet. Refleksjonsoppgave: «Velferdsteknologi og sykepleiere». Hensikt: Artikkel: Forskning har hatt begrenset fokus på helsepersonell og deres rolle tilknyttet velferdsteknologi i kommunen. Hensikten med studien var å undersøke helsepersonells vurderinger av potensialene ved bruk av nettbrett spesielt, og velferdsteknologi generelt i kommunehelsetjenesten tilknyttet eldre hjemmeboende. Refleksjonsoppgave: Hensikten var å se nærmere på faktorer som er avgjørende for at sykepleiere skal kunne benytte velferdsteknologi som et virkemiddel i det helsefremmende og forebyggende arbeid tilknyttet eldre hjemmeboende i kommunen. Metode: Artikkel: Studien hadde et kvalitativt og utforskende design. Data ble samlet inn i to fokusgruppeintervjuer med 4 og 5 deltakere i aldersgruppen 22-58 år. Utvalget besto av deltakere fra yrkesgruppene sykepleiere, fysioterapeuter og ergoterapeuter. Et enkelt spørreskjema ga bakgrunnsinformasjon om deltakerne. Refleksjonsoppgave: Sykepleiefaglig legitimering av masterprosjektet. I refleksjonsoppgaven diskuteres ulike faktorer som er avgjørende for at sykepleiere skal kunne benytte velferdsteknologi som et virkemiddel i sitt arbeid. Resultater: Artikkel: Funn fra studien presenteres med utgangspunkt i helsepersonells tvetydige perspektiver på teknologi og teknologibruk. Deltakerne beskrev mange muligheter, men utrykte på samme tid skepsis. Helsepersonell var både positive og negative til bruk og potensialene ved velferdsteknologi generelt, og nettbrett spesielt i tjenesten. Funn deles i to kategorier: 1) Teknologiens potensiale for brukerne og 2) Teknologi; Nyttig og unyttig i praksis. Konklusjon: Artikkel: Studien viser at helsepersonell har behov for å opparbeide ytterligere digital kompetanse fordi funnene peker på noe begrenset kunnskap om nettbrett spesielt, og velferdsteknologi generelt. Velferdsteknologi blir vurdert som et aktuelt virkemiddel og tillegg i tjenesten som gir mange muligheter ved integrering i tjenesten. Imidlertid kan ingen form for teknologi erstatte helsepersonell og den menneskelige kontakten beskrevet som essensen av omsorg. Refleksjonsoppgave: Sykepleiere i kommunen kan benytte velferdsteknologi i sitt helsefremmende og forebyggende arbeid tilknyttet eldre hjemmeboende dersom sykepleiere aksepterer velferdsteknologi som et virkemiddel i tjenesten og tilegner seg tilstrekkelig digital kompetanse.
Title and subtitle: Table PC as a tool for prevention and early intervention to postpone functional, decline among community dwelling eldres. Article: From loom to tablet devices? . Viewed by service perspectives. Essay: Welfare technology and nurses. Purpose: Article: Research has shown limited focus on health care professionals and their role associated with welfare technology in the community care. The purpose of this study was to examine health personnel perspective regarding use of tablets especially, and welfare technologies in general for the elderly living at home. Essay: The purpose was to examine essential factors for enabling nurses to utilize welfare technology as a tool in health promotion and prevention associated with older people living at home in the community. Method: Article: The study had a qualitative and exploraty design in which data were collected through two focus group interviews with four and five participants aged 22-58 years. The participants consisted of professional nurses, physical therapists and occupational therapists. A simple questionnaire provided background information about the participants. Essay: Nursing legitimized of the master theses. The essay discusses the various factors that are essential for the nurses to be able use welfare technology as a tool in their work. Results: Article: Findings from the study are presented of health professionals ambiguous perspectives on technology and technology use. Participants pointed to many opportunities but at the same time they expressed skepticism. Health professionals were both positive and negative to use potentials with welfare technology in general, tablets especially in practice. Finding are divided into two categories: 1) Technology s potential for users and 2) Technology; Useful and useless in practice. Conclusion: Article: This study shows that health professionals need more digital literacy and knowledge about tablets in particular, and welfare technology in general. Welfare technology are considered as possible means that provides many opportunities by integration in service. However, no form of technology are replacing health professionals and the human touch described as the essence of caring. Essay: Nurses in the community can utilize welfare technology in their health promotion and prevention associated with older people living at home. Nurses must, however, accept welfare technology as a tool in the service and acquire sufficient digital literacy.