Sammendrag
Leserne tørster etter artikler om hvilke viner man bør drikke, og hvor det er best å spise hva. Restaurantanmeldelser er i dag et viktig satsningsområde for avisene, og en vesentlig del av serveringsbransjen som næringsgren, gjennom å fungere både som et kontrollerende og synliggjørende organ. Denne oppgaven tar for seg restaurantkritikken som en del av journalistikken, og studerer sjangerens samfunnsoppgave og formål gjennom kriteriene for anmeldelsene. I studieprosjektet brukes metodetriangulering for å bli kjent med sjangeren restaurantkritikk i norsk dagspresse. Vurderingspremissene for kritikken, kritikkens formål og utfordringer belyses ved hjelp av diskursanalyse, enkel kvantitativ innholdsanalyse, og dybdeintervjuer, gjennom et eksploritativt forskningsdesign. Studien tar for seg 36 restaurantanmeldelser fra seks norske aviser: Verdens Gang, Aftenposten, Bergens Tidende, Bergensavisen og Dagens Næringsliv, og viser hvordan de ulike avisene vektlegger restaurantkritikkens bestanddeler i sine anmeldelser. Oppgaven gir en enkel presentasjon av hvordan man i de norske avisene går frem for å anmelde en restaurant, og hvilke journalistiske og samfunnsmessige hensyn man bør forholde seg til i prosessen. Koding og datagenerering er gjennomført ved hjelp av analyseprogrammet NVivo.
Readers are starving for journalism regarding where to eat and what to drink. Today, restaurant reviews are an important focus of Norwegian newspapers, and a significant part of the restaurant industry's marketing and evaluative practice. This research explore which journalistic values and public purposes the restaurant reviews can be understood to possess in todays society, by analysing the evaluative criteria in the reviews. The study involves 36 restaurant reviews from six Norwegian newspapers: Verdens Gang, Aftenposten, Bergens Tidende, Bergensavisen and Dagens Næringsliv, and shows how the various papers emphasize different criteria in their reviews. The thesis provides a simple presentation of how to go about reviewing a restaurant, and which journalistic and social considerations one should relate to in the process. The study uses methodology triangulation to explore the genre of restaurant criticism in the Norwegian newspapers. Rating premises for criticism, criticism purposes and challenges within the genre are studied using discourse analysis, simple quantitative analysis, and in-depth interviews, through an exploratory research design. Coding and analysis was conducted using analysis software NVivo.