Abstract
Temaet for denne oppgaven er utagerende atferd og sosial kompetanse. Oppgavens tittel er : Sosial kompetanse og elever som strever med utagerende atferd. En intervjuundersøkelse av lærere. Formål: Formålet med dette studiet er å få innsikt i hvordan lærere arbeider med å styrke sosial kompetanse hos elever med utagerende atferd. Fokuset i undersøkelsen er hvordan lærere tilrettelegger og arbeider for å fremme disse elevenes sosiale utvikling. Undersøkelsens problemstilling: Hvordan arbeider lærere med å fremme sosial kompetanse hos barn som strever med utagerende atferd? Metode: I undersøkelsen er det benyttes en kvalitativ forskningstilnærming. Jeg var interessert i å få innsikt i hvordan lærere arbeidet med å styrke sosial kompetanse hos elever med utagerende atferd, og deres tanker rundt dette arbeidet. For å få tak i lærernes perspektiver ble et semistrukturert intervju benyttet som metode for å samle inn datamateriale. Utvalget bestod av fire lærere som alle har erfaring fra elever med utagerende atferd. Datamaterialet ble tolket og analysert i en fenomenologisk og abduktiv tilnærming, hvor analysen har blitt delt opp i flere trinn. Deretter ble resultatene drøftet i lys av oppgavens teoretiske og forskningsmessige bakgrunn. Resultater og konklusjoner: Alle informantene i denne undersøkelsen er opptatt av å styrke sosial kompetanse. Resultatene fra undersøkelsen viste at informantene har både like og ulike tilnærminger til hvordan de arbeider med å styrke sosial kompetanse hos utagerende elever. Det viste seg allikevel å være flere likhetstrekk i forhold til hvilke metoder og strategier informantene benyttet. Bruk av belønning, ros og oppmuntring var noe alle informantene anvendte. Det var også enighet om viktigheten av å forsterke ønsket atferd, lære eleven problemløsningsstrategier og å hjelpe eleven med å mestre sinnet sitt ved å finne frem til andre handlingsalternativer. Lærerne brukte ofte samtaler og refleksjon sammen med elevene for å få elevene til å reflektere over egne handlinger og atferd. I tillegg ble modellæring, og det å løfte frem elever med prososial atferd løftet frem som viktige metoder. Samtlige informanter fremhevet at elevene strevde sosialt, og alle fokuserte på å legge til rette for aktiviteter der elevene kan øve på å være i samspill og samarbeide med andre. Organisering av lekegrupper og gruppesamarbeid i undervisning benyttes for å gi eleven mulighet til å øve på samarbeid og sosialt samspill med andre.