Abstract
Det er en oppfatning om at mediene ikke bidrar med fyllestgjørende og informasjonsrik formidling av nyheter til folket. På grunn av økt konkurranse, kommersialisering og et økt fokus på høye opplagstall, er inntrykket gjerne at underholdningsaspektet dominerer over den grundige informasjonsformidlingen av blant annet politisk stoff. Dette er også bekreftet gjennom flere studier. Denne analysen nyanserer dette inntrykket, og viser at norske avisers dekning av politikken anno 2013 er bedre enn tidligere påvist. Avisene bidrar med saksrettet og grundig informasjon om de politiske alternativene, og formidlingen synes å virke som et positivt bidrag til demokratiet. Dette er et mer positivt funn enn tidligere studier har konkludert med. Jeg løfter diskusjonen om et endret medieinnhold kan ha kommet av et forandret mediebilde, der stadig nye, internettbaserte medier får økt oppmerksomhet og betydning blant publikum. Spørsmålet stilles om dette kan ha marginalisert avisenes rolle som tradisjonell nyhetsformidler, slik at avisenes innhold er endret i favør av det demokratiske krav om opplyst forståelse blant velgerne. Resultatene tyder på at norske aviser er bedre enn sitt rykte, og at utviklingen ser ut til å gå i retning av mer informasjonsrik formidling av politikk. Det er imidlertid klare forskjeller mellom avisene, og abonnementsavisene bidrar med et bedre informasjonsgrunnlag enn løssalgsavisene. Samtidig leses løssalgsavisene av mange velgere. Avisredaksjonene har fortsatt den regisserende rollen og dagsordenmakt, men det kan se ut til at det er et økt fokus på politisk substans, og mindre på spill og sensasjon i spesielt region- og abonnementsavisene. Alt i alt ser det derfor ut til at avisene, som tradisjonelt nyhetsmedium, fungerer som informerende regissører av politiske synspunkt og alternativer.