Hide metadata

dc.contributor.authorHaugen, Vibeke
dc.date.accessioned2014-08-21T22:02:24Z
dc.date.available2014-08-21T22:02:24Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationHaugen, Vibeke. "På vandring i ukjent landskap" Om veiledning og refleksjon i skolevandring. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/40060
dc.description.abstractOppgaven tar for seg fenomenet skolevandring. Skolevandring er et ledelses-, utviklings- og læringsverktøy der observasjon og veiledning av lærere inngår som sentrale elementer. I skolevandring er det skoleledere som har rollen som veiledere, noe som ikke uten videre er uproblematisk. Studien tar for seg en rektor og en gruppe læreres betraktninger rundt fenomenet. Studien karakteriseres som kvalitativ intervjustudie med fenomenologisk innfallsvinkel. Funn i studien antyder at skoleledere må tørre å gå inn i veilederoppdraget på alvor og fremstå som tydelige veiledere for at for at lærere skal ha godt utbytte av metoden, samtidig som lærere må være bevisste på egen rolle og eget bidrag inn i den individuelle utviklings- og refleksjonssamtalen. Det antydes også at avklaring av forventninger til hverandre, systematikk og oppfølging i etterkant, samt aktørenes tillit til hverandre er sentrale elementer for å lykkes med metoden.nor
dc.language.isonor
dc.subjectSkolevandring
dc.subjectVeiledning
dc.subjectLæring
dc.subjectLedelse
dc.subjectRefleksjon
dc.title"På vandring i ukjent landskap" Om veiledning og refleksjon i skolevandringnor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2014-08-22T22:03:36Z
dc.creator.authorHaugen, Vibeke
dc.identifier.urnURN:NBN:no-44869
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/40060/1/P-vandring-i-ukjent-landskap---masteroppgave-Haugen-vren-2014.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata