Abstract
Oppgaven tar for seg fenomenet skolevandring. Skolevandring er et ledelses-, utviklings- og læringsverktøy der observasjon og veiledning av lærere inngår som sentrale elementer. I skolevandring er det skoleledere som har rollen som veiledere, noe som ikke uten videre er uproblematisk. Studien tar for seg en rektor og en gruppe læreres betraktninger rundt fenomenet. Studien karakteriseres som kvalitativ intervjustudie med fenomenologisk innfallsvinkel. Funn i studien antyder at skoleledere må tørre å gå inn i veilederoppdraget på alvor og fremstå som tydelige veiledere for at for at lærere skal ha godt utbytte av metoden, samtidig som lærere må være bevisste på egen rolle og eget bidrag inn i den individuelle utviklings- og refleksjonssamtalen. Det antydes også at avklaring av forventninger til hverandre, systematikk og oppfølging i etterkant, samt aktørenes tillit til hverandre er sentrale elementer for å lykkes med metoden.