Abstract
Sammendrag Anish Kapoor (1954) reflekterende verk (Mirrored Works) er utgangspunktet for denne masteroppgaven. Kapoors Cloud Gate, Sky Mirror, Turning the World Upside Down, C-og S- Curve er bare noen av verkene i en serie av skulpturer og installasjoner som har materialiteten og arbeidskonseptet til felles. Kapoor har utviklet det han kaller ulike språk, som omhandler bruk av materialer. Han beskriver de ulike verkseriene ved å benytte språkbetegnelser på materialbruken. Pigment-språk (pigment language), tomrom-språk (void-language), reflekterende verk (mirror language) og voks språk (wax-language) er noen av omskrivnigene. Denne oppgavens tema er de reflekterense verkene utført i høypolert stål, som Kapoor kaller Mirrored Works. De speilpolerte rustfrie ståloverflatene fordreier og transformerer omgivelsene og skaper nye rom og perspektiver. Installasjonene iverksetter et interaktivt forhold mellom verk og betrakter der nye opplevelser oppstår. På denne måten blir betraktere aktive deltakere og medskapere i å utforme verket selv. Et hovedtema i oppgaven har derfor vært å undersøke hvordan Kapoor tematiserer forholdet mellom verk og betrakter. Kapoors skulpturer og installasjoner bidrar derved til en kunstrefleksjon som ikke lenger bare er opptatt av produksjon, men av resepsjon; hva innebærer det å oppleve kunst? Kapoors materielle verk byr også på immaterielle opplevelser, noe jeg i denne oppgaven har valgt å utforske i forhold til begrepet det sublime. Jeg undersøker på hvilken måte Kapoors Mirrored Works kan sees i lys av det sublime. Oppgaven tar utgangspunkt i Jean-François Lyotards begrep om det sublime. Med bakgrunn i Burke og Kant modifiserer og omformer Lyotard begrepet til å omhandle en immanent transformativ opplevelse som i alt vesentlige omhandler en aktivering av rommet, tiden og stedet. Lyotards estetikk ser avantgarde kunsten som en motstandkraft i det kapitalistiske samfunnet, men påpeker faren for at det sublime ikke lenger finnes i kunsten, men i kunstspekulasjonen. Oppgaven omhandler på hvilken måte Kapoors reflekterende verk kan sees i lys av det sublime.