Abstract
Denne oppgaven handler om Stifinner'n for kvinner på avdeling B2, Bredtveit fengsel. Stifinner'n for kvinner er et samarbeid mellom kriminalomsorgen og Tyrilistiftelsen som ble startet i 2008. Forutsetningen for å få plass er at man er en kvinnelig innsatt med et erkjent rusproblem og at man ønsker å jobbe med dette problemet. Målet med oppgaven er å bidra til økt forståelse av hvordan rusbehandling kan fungere innenfor rammene av et fengselssystem. Jeg diskuterer de innsattes motivasjon for å delta i tiltaket sett i lys av Bourdieus habitusbegrep og Foucaults tanker om hyrdemakt. Videre ser jeg på hvordan Stifinner'n forholder seg til fengselet, særlig gjennom å diskutere hvordan det er å dele en åpen avdeling med innsatte som ikke deltar i rusbehandling. Ved hjelp av et relasjonelt perspektiv og teorier om ulike sosiale rom ser jeg hvordan det fengselsaktige rommet preget av kontroll og sikkerhet legger føringer på hvordan Stifinner'n kan drives. Videre kobler jeg forholdet mellom de innsatte i Stifinner'n og de "vanlige" innsatte opp mot Tyrilis begrep "kulturkamp", for å understreke de utfordringene som ligger i denne organiseringen. Med det fengselsfaglige rommet som grunnlag går jeg over til å diskutere det sosialfaglige rommet som preger Stifinner'n. Her viser jeg at selv om Stifinner'n ligger i et fengsel, selv om deltakerne er innsatte, så er det noe mer enn et fengsel og de innsatte er noe mer enn bare fanger. Det sosialfaglige rommet er kjennetegnet av et fokus på hjelp og støtte, blant annet ulike sosialfaglige tjenester og samtaleterapi. Dette betyr at Stifinnerne er innsatte, ja, men de går også ut og inn av en rekke andre posisjoner; de er elever, de deltar i terapi, de jobber, de driver med yoga, kanskje er de også pasienter i behandling? Gjennom å utforske ulike kriterier for hva som kan defineres som behandling ser jeg om Stifinner'n passer inn under disse. De innsattes opphold i Stifinner'n er nært knyttet sammen med miljøterapeutene, og jeg går videre til å diskutere det forholdet som finnes mellom innsatte og ansatte. Her fokuserer jeg på teorier om relasjoner, anerkjennelse og tillit. Mot slutten av oppgaven vender jeg tilbake til det fengselsfaglige og ser nærmere på kontrollen og makten som ligger under, samt Stifinnernes eventuelle ønsker og muligheter for å motstand mot fengselet og/eller det tiltaket de deltar i. Helt til slutt sier jeg noen ord om Stifinner'ns ønsker for fremtiden.