Sammendrag
Det er i den senere tid blitt satt fokus på elever med spesialpedagogiske behov i skolen. Avhandlingen tar opp et tema som er en politisk avgjort sak, skolen skal være inkluderende og for alle. Forskerspørsmålet er utviklet med bakgrunn og nysgjerrighet i hvilke skoletilbudet elever med store spesialpedagogiske behov mottar: "I hvilken grad er det sammenheng mellom skolens tilbud og elevenes behov for spesialundervisning Forskerspørsmålet utdypes av tre underspørsmål: 1.Hvilke undervisningstilbud mottar elevene ved nærskolen eller ved spesialskolen? 2.Er det ønskelig med spesialskole som et tilbud ved siden av den ordinære skolen? 3.På hvilken måte kan skolen legge til rette for god sosialisering inn i samfunnet for ungdom med spesialpedagogiske behov? Undersøkelsen er bygd opp med et kvalitativt design. Det er benyttet forskningsintervju som datainnsamlingmetode. Undersøkelsen er preget av en interaksjon mellom induktiv og deduktiv metode. Fokus for funn er kategorier som de fleste informantene har lagt vekt på. Funnene blir presentert tematisk. Den teoretiske fremstillingen denne oppgaven baserer seg hovedsak på teori fra spesialpedagogikken og sosiologi. Den teoretiske fremstillingen tar utgangspunkt i empirien som fremkom av undersøkelsen. Resultatene drøftes innenfor følgende hovedtemaer: Spesialpedagogisk behov ved skolene. Organisering og gjennomføring av spesialundervisningen. De andre løsningene. En forelders opplevelse og erfaring av spesialundervisning. Forutsetninger for å kunne gjennomføre spesialundervisning. Er det behov for spesialskole? Videre sammenfattes resultatene og drøftes i lys av om det er èn skole for alle og behovet for skoletilbud utenfor nærskolen. Hovedresultatene synes å bekrefte at det er lav grad av samsvar mellom nærskolens tilbud og elevenes behov for spesialundervisning. Det er høyere grad av samsvar mellom spesialskolens tilbud og elevens behov. Veileder: Christian W. Beck