Sammendrag
Navnet u'wa betyr det intelligente folket og folket som kan snakke. Siden spanjolenes ankomst til området på 1600-tallet, og under hele koloniseringen på 1700-tallet, har u'waene gjort motstand mot å bli kolonialisert. U'waene fremstår som hemmelighetsfulle, fordi de ikke slipper «hvite» folk innpå seg og sine samfunn. Tema for denne oppgaven er urbefolkningers rettigheter til utdanning, med u'wa-indianerne i Colombia som eksempel, og det er ILO-konvensjonen 169 som brukes som referanse for rettighetene til utdannelse. Det er u'waenes eget syn på utdanning og deres utdanningssituasjon som diskuteres opp mot internasjonale konvensjoner i denne oppgaven. U'waene er en urbefolkning der de fleste gjenlevende klanene lever tradisjonelle liv, i såkalt «før-modernistiske» samfunn, samtidig som de må forholde seg til storsamfunnet som har vokst opp rundt dem og har kommet tettere på u'wa-samfunnet. Utdanning for alle barn er en statlig regel u'waene må forholde seg til, men som bryter med deres prinsipper. Løsningen for u'waene når statlige regler og naturlovene u'waene har styrt etter i århundrer kolliderer, er å praktisere parallellsystemer. Både politikken og utdanningen er organisert i parallelle systemer. I reservatene har u'waene sine egne grunnskoler med eget pensum og pedagogikk. Men det viktigste funnet er kanskje at u'waene ikke ser på utdanning som et gode i seg selv, men et middel til å forsvare sin kultur og sine territorier.