Sammendrag
Statistisk informasjon om sosiale grupper har lett for å bli oppfattet som verdiladet. Denne oppgaven ser på hvordan verdiladningen i et budskap kan bli påvirket av avsenderens formvalg. En serie vignetter med statistisk informasjon blir formulert i to varianter hver, noen basert på språklige kategorier, og noen basert på framing. I studie 1 får hver deltager lese vignetter i én språklig og én framingbasert variant. Studien har med andre ord et 2x2 faktorielt between subjects-eksperimentelt design. Resultatene viser at spørsmålene som skulle måle verdiladning ikke blir påvirket av formvalg, men at de samtidig blir påvirket av andre sosiale forhold. Det er med andre ord grunn til å gå videre med begrepet verdiladning. Studiene 2a og 2b bruker de samme språk- og framingbaserte vignettene, men begge varianter blir nå presentert for hver deltager, i hvert sitt within subjects-eksperimentelle design. Det gjøres også tydeligere i instruksjonen at presentasjonen av budskapet er det vikgitste. Under disse forholdene henger verdiladning bedre sammen med formvalg. I den generelle diskusjonen blir det spurt nærmere etter hvilke forhold i de to senere studiene som bidro til at det ble funnet effekter av formvalg. Med tanke på mulig videre forskning, blir vignettene og spørsmålene evaluert.