Abstract
Oppgaven ser på stand-up-komikeren Bill Hicks, og hvordan han utnytter de performative elementene i stand-up for å forfekte et politisk syn. Først gjør oppgaven rede for hvordan jeg indekserte alt tilgjengelig materiale etter Hicks, og utviklet en terminologi for bruk på dette materialet. Dette systemet brukes så når jeg undersøker Hicks beryktede opptreden fra Chicago i 1989, der han havnet i konflikt med store deler av publikum. Måten denne opptredenen utvikler seg har jeg forsøkt å belyse ved hjelp av Fischer-Lichtes tanker om performativitet. Hicks og publikum oppildner hverandre i så stor grad at det virker som opptredenen lever sitt eget liv. Dette kapittelet demonstrer det performative potensialet i stand-up-situasjonen. Hovedkapittelet handler om Revelations, en vellykket opptreden for et stort publikum i England. Her bruker jeg teori og metode fra de to forrige kapitlene for å vise hvordan Hicks forsøker å utnytte det performative potensialet i stand-up for å påvirke politisk. Han forsøker å skape ulike typer terskelsituasjoner, der publikum er mottakelige for et subversivt, politisk budskap. Oppgaven forholder seg til stand-up, og for å komme nær kildene har jeg forholdt meg til videoklipp så mye som mulig. Når jeg leverer oppgaven er alle videoklippene jeg har brukt tilgjengelig på nett.