Sammendrag
Oppgavens tema og problemstilling Oppgaven tar utgangspunkt i en fylkeskommunes styringssystem for sine videregående skoler. Tema for oppgaven er kvalitetsvurdering og organisasjonslæring. Gjennom problemstillingen «Hvilke utfordringer opplever rektorer når de skal benytte kvalitetsvurderinger i styringssystemet til organisasjonslæring på egen skole?» har hensikten vært å belyse sammenhenger mellom styringsintensjoner, kvalitetsvurderinger og organisasjonslæring. Det har også vært en hensikt å belyse hvilke utfordringer rektorer står i på egen skole i dette arbeidet. Teoretisk rammeverk Det teoretiske rammeverket i oppgaven omfatter begrepsavklaringer i forhold til NPM (New Public Management), kvalitet og kvalitetsvurderinger. Her er flere teoretikere representert. Videre belyses begrepet organisasjonslæring gjennom Argyris og Schön, Roald og Senge. Metode Oppgaven bygger på en fenomenologisk tilnærming. Hensikten er å beskrive og forsøke å forstå rektorenes utfordringer. Gjennom dokumentanalyse av styringssystemet og intervju med tre rektorer har det vært et mål å forstå styringsintensjonene i systemet, samt rektorenes egne oppfatninger av utfordringer knyttet til å omsette systemet i utvikling og læring. Funn og slutninger Rektorene oppfatter at systemet gir retning og definerer mål, uten å ta fra skolene friheten til å velge egne fokusområder og prosesser for utvikling. Funnene viser også at rektorene opplever det som utfordrende å omsette politiske vedtak til handling i klasserommet. Utviklingsprosessene er i stor grad overlatt til skolene. Rektorene finner det utfordrende å tolke resultatene og finne årsakssammenhenger innenfor de etablerte arenaene for analyser. Rektorene opplever derfor at de får en oversetterrolle overfor lærerne. Både tid, størrelsen på skolen og varierende engasjement blant lærerne gjør det utfordrende for rektorene å legge til rette for gode prosesser for kvalitetsvurdering og organisasjonslæring. Det er også utfordrende å engasjere elever og foreldre i dialogbaserte prosesser for kvalitetsvurdering og læring. Ledelse i utdanningsinstitusjoner krever ledelseskompetanse, men også didaktisk, pedagogisk og metodisk kompetanse for å drive gode organisasjonslæringsprosesser i personalet.