Hide metadata

dc.contributor.authorKåring, Chris
dc.date.accessioned2014-01-30T22:09:59Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationKåring, Chris. Skole og psykologi: Felles mål og felles faktorer? Et teoretisk fundament for anvendelse av psykoterapeutiske relasjonsfaktorer i pedagogisk praksis.. Master thesis, University of Oslo, 2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/38062
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å redegjøre for psykoterapeutiske relasjonsfaktorers relevans for pedagogisk praksis i den allmenne opplæringen i Norge. Oppgaven er basert på samfunnspsykologisk teori, og består av tre problemstillinger: 1) Hva er grunnlaget for å anta at psykologi og psykoterapi kan være relevant for pedagogisk praksis?; 2) Finnes det grunnlag i den aktuelle samfunnsstrukturen for å knytte kunnskap om psykoterapi til pedagogisk praksis?; og 3) Hva slags kunnskap foreligger det i psykoterapifeltet om endringsfremmende relasjoner, og hvordan kan dette relateres til pedagogisk praksis? Problemstilling 1 besvares med redegjørelse av argumentasjon for at psykoterapi og pedagogisk praksis begge kan sees på som å bestå av mellommenneskelige relasjoner som skal fasilitere endring og læring. Problemstilling 2 besvares med en redegjørelse av et pedagogisk og et psykoterapeutisk samfunnsprosjekt i Norge, og forhold ved disse som kan sies å åpne for anvendelse av psykoterapeutiske relasjonsfaktorer innenfor den allmenne opplæringen. Problemstilling 3 besvares med en redegjørelse av endringsfremmende relasjonsfaktorer i psykoterapi. Fokus er på de personsentrerte, fasiliterende betingelsene empati, positiv aktelse og kongruens/genuinitet, og arbeidsalliansekonseptet; samt teoretiske og empiriske begrunnelser for at disse relasjonsfaktorene kan være endringsfremmende også i pedagogisk praksis. Denne kunnskapen kan anvendes som et forskningsbasert grunnlag for å legge til rette for endringsfremmende relasjoner i pedagogisk praksis. Det konkluderes med at det potensielt er grunnlag i samfunnet og vitenskapen for et felles prosjekt mellom skole- og helsevesen i Norge, om å legge til rette for endringsfremmende relasjoner i allmenn opplæring. Dette kan bidra til å imøtegå målsetninger i både det pedagogiske og psykoterapeutiske prosjektet i Norge. Potensielle aspekter av et slikt felles prosjekt blir diskutert.nor
dc.language.isonor
dc.subjectpedagogikk
dc.subjectopplæring
dc.subjectutdanning
dc.subjectpsykoterapi
dc.subjectfellesfaktorer
dc.subjectrelasjonsfaktorer
dc.subjectendringsfremmende
dc.subjectsamfunnspsykologi
dc.titleSkole og psykologi: Felles mål og felles faktorer? Et teoretisk fundament for anvendelse av psykoterapeutiske relasjonsfaktorer i pedagogisk praksis.nor
dc.titleSchool and psychology: Common goals and common factors? A theoretical foundation for applying psychotherapeutic relationship factors in pedagogical praxis.eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2014-03-09T10:59:23Z
dc.creator.authorKåring, Chris
dc.identifier.urnURN:NBN:no-40445
dc.type.documentHovedoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/38062/1/Kaaring-Hovedoppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata