dc.date.accessioned | 2014-01-30T11:24:22Z | |
dc.date.available | 2014-01-30T11:24:22Z | |
dc.date.issued | 2013 | en_US |
dc.date.submitted | 2013-09-13 | en_US |
dc.identifier.citation | Sørlie, Ylva. Documents authentiques oraux dans l'enseignement du FLE débutant. Masteroppgave, University of Oslo, 2013 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/38043 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven ser på forståelse av muntlig fransk blant elever på nybegynnernivå. For å undersøke hvordan elevene oppfatter forskjellene mellom tilpasset og autentisk tale, har det blitt gjennomført et klasseromsforsøk i fire franskklasser på ungdomsskolenivå. Oppgaven befinner seg i et kryssningspunkt mellom fremmedspråksdidaktikk og lingvistikk, idet den tar for seg bruk av autentiske muntlige tekster i fremmedspråksopplæringen. Utgangspunktet er det læringssynet man finner i Kunnskapsløftet 2006 og det Europeiske rammeverket, hvor det uttalte målet er å gjøre eleven i stand til å kommunisere i autentiske situasjoner.
Klasseromsforsøket er gjennomført i fire nybegynnergrupper (Fransk I) på ulike tidspunkt i opplæringsløpet. Formålet med forsøker er på den ene siden å undersøke hva slags forståelse elvene har av autentiske kontra tilpassede muntlige tekster, og på den andre siden å observere elevenes holdninger ovenfor tekster av såpass ulik karakter. Resultatene diskuteres i forhold til hvor tidlig i opplæringen eleven kan nyttiggjøre seg av autentiske tekster, samt hvilken didaktisk tilnærming som best legger til rette for at den nødvendige forståelsen utvikles. | nor |
dc.language.iso | fra | en_US |
dc.title | Documents authentiques oraux dans l'enseignement du FLE débutant : À quel niveau, pour quel usage? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2014-01-28 | en_US |
dc.creator.author | Sørlie, Ylva | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::024 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Sørlie, Ylva&rft.title=Documents authentiques oraux dans l'enseignement du FLE débutant&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-40412 | |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 184861 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Chantal Lyche | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/38043/1/SORLIE_MASTER.pdf | |