Hide metadata

dc.date.accessioned2014-01-30T11:24:22Z
dc.date.available2014-01-30T11:24:22Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-09-13en_US
dc.identifier.citationSørlie, Ylva. Documents authentiques oraux dans l'enseignement du FLE débutant. Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/38043
dc.description.abstractDenne oppgaven ser på forståelse av muntlig fransk blant elever på nybegynnernivå. For å undersøke hvordan elevene oppfatter forskjellene mellom tilpasset og autentisk tale, har det blitt gjennomført et klasseromsforsøk i fire franskklasser på ungdomsskolenivå. Oppgaven befinner seg i et kryssningspunkt mellom fremmedspråksdidaktikk og lingvistikk, idet den tar for seg bruk av autentiske muntlige tekster i fremmedspråksopplæringen. Utgangspunktet er det læringssynet man finner i Kunnskapsløftet 2006 og det Europeiske rammeverket, hvor det uttalte målet er å gjøre eleven i stand til å kommunisere i autentiske situasjoner. Klasseromsforsøket er gjennomført i fire nybegynnergrupper (Fransk I) på ulike tidspunkt i opplæringsløpet. Formålet med forsøker er på den ene siden å undersøke hva slags forståelse elvene har av autentiske kontra tilpassede muntlige tekster, og på den andre siden å observere elevenes holdninger ovenfor tekster av såpass ulik karakter. Resultatene diskuteres i forhold til hvor tidlig i opplæringen eleven kan nyttiggjøre seg av autentiske tekster, samt hvilken didaktisk tilnærming som best legger til rette for at den nødvendige forståelsen utvikles.nor
dc.language.isofraen_US
dc.titleDocuments authentiques oraux dans l'enseignement du FLE débutant : À quel niveau, pour quel usage?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2014-01-28en_US
dc.creator.authorSørlie, Ylvaen_US
dc.subject.nsiVDP::024en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Sørlie, Ylva&rft.title=Documents authentiques oraux dans l'enseignement du FLE débutant&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-40412
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo184861en_US
dc.contributor.supervisorChantal Lycheen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/38043/1/SORLIE_MASTER.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata