Sammendrag
Hva skjer med individet og gruppen dersom de møtes på en musikalsk plattform og i fellesskap øver inn musikk med ett felles mål, fremføring på en scene? Alle stiller likt, med samme mulighet for å «vise seg frem» uansett ansettelsesbeskrivelse eller status.
Hva om dette felles målet er en konsert der de skal konkurrere om å være det beste innslaget? En konsert som for øvrig er satt sammen av innslag med alle de ansatte i bedriften eller organisasjonen? Et korslag. Hva vil denne musikalske teambyggingen ha å si for bedriften og for arbeidstakerne i bedriften?
Denne masteroppgaven har til hovedhensikt å finne ut av hvordan bruk av kor som teambyggende aktivitet på arbeidsplassen kan påvirke miljøet blant medarbeidere. Jeg vil belyse hva musikalsk teambygging i eventsammenheng kan bety for den enkelte arbeidstaker og for felleskapet i en bedrift.
Med utgangspunkt i egne opplevelser og erfaringer gjort i forbindelse med 3 forskjellige event der jeg har deltatt som coach i korslag for bedrifter, vil denne masteravhandlingen ha en åpen og eksplorerende vinkling. Den er basert på aksjonsforskning, intervjuer, og deltakende observasjon, samt bedrifts-, og musikkpsykologisk litteratur som bygger opp under mine funn gjort i feltstudiene.