Sammendrag
Det har lenge vært hevdet som en ”gitt sannhet” at europeisk kunstmusikk, og da spesielt fransk impresjonisme, har hatt stor innvirkning på utformingen av jazzen. Pianisten Bill Evans er en av dem som særlig har vært trukket frem. I denne masteroppgaven tar jeg for meg Evans’ musikalske stil med særlig fokus på en påvisning/dokumentasjon av disse forbindelsene.
Jeg starter med en relativt grundig gjennomgang og diskusjon omkring ulike metodiske og verdimessige tilnærminger til jazzanalyse. Dette fordi det her er stor uenighet og strid innen jazzforskningen, en uenighet som dels har tilknytning direkte til mitt emne; forholdet mellom jazz og europeisk kunstmusikk. Derpå følger en liten biografisk skisse over Evans’ liv med fokus på hendelser og forhold av betydning for hans musikalske utvikling. Etter dette følger analyse-delen av oppgaven: Først tar jeg for meg Evans’ musikalske stil med fokus på påvirkninger fra eldre og samtidige jazzmusikere. Deretter ser jeg på noen sentrale musikalske elementer innen impresjonismen, og påviser hvordan disse har påvirket jazzen også før Evans kom på banen, gjennom musikere som Bix Beiderbecke og Duke Ellington/ Billy Strayhorn. Etter dette analyserer jeg så Evans’ stil med hovedfokus på påvirkninger fra Debussy og Ravel. I tillegg trekker jeg inn komponister som Chopin, Skrjabin, Milhaud, Messiaen og Jolivet. Jeg tar her utgangspunkt i musikk fra Evans-albumene "Everybody Digs Bill Evans" (1958) og "Portrait in Jazz" (1959) og Miles Davis’ "Kind of Blue" (1959).
The musical style of Bill Evans - with particular focus on influences from Impressionism