Hide metadata

dc.date.accessioned2013-11-07T11:10:43Z
dc.date.available2013-11-07T11:10:43Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-04-24en_US
dc.identifier.citationBjelland, Ingerid Elgesem. "Vi tar utgangspunkt i det de sitter igjen med": Direkte og indirekte allianse gjennom gjenkjennelse og mestringsstøtte. Hovedoppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/37550
dc.description.abstractBeskrivelse og problemstilling: Studien tar utgangspunkt i en behandlingsforberedende og -motiverende psykoedukativ film om oppmerksomt nærvær og aksept beregnet på pasienter i tidlig rusbehandling. Studien undersøker terapeuters og pasienters opplevelse av filmen og hvordan den fungerer som et psykoedukativt instrument i en behandlingstime. Studien er eksplorerende og har som formål å utvikle kunnskap om virksomme mekanismer, både for enkeltpasienter og for terapeutiske dyader, i bruk av slik film. Den aktuelle filmen er utviklet av veileder for prosjektet som en del av hennes pågående forskning. Denne studien er imidlertid basert på selvstendig innhentet og bearbeidet materiale. Metode, design og utvalg: Det metodiske rammeverket for prosjektet er konstruktivistisk grounded theory. Dette er en eksplorerende og fortolkende forskningsmetode som muliggjør et klinikknært design. Utvalget består av tre terapeuter ved en urban ruspoliklinikk og tre av deres respektive pasienter. Datatilfanget er primært semistrukturerte intervjuer. Designet har som formål å fremme og sidestille ulike brukerperspektiver (terapeuters og pasienters) og å få tilgang på prosessdata gjennom flere datapunkter per deltaker. Intervjumaterialet ble transkribert og kodet i flere omganger. Resultater og diskusjon: Det ble utviklet et kjernekonsept «Allianse som erfaringsprosess» som beskriver hvordan terapeuter og pasienter bygger relasjoner med filmen og dens innhold. Videre ble det utviklet en «allianseprosessmodell» som viser filmens funksjon i terapeutiske dyader. Modellen viser hvordan pasienter bygger allianse med filmen direkte, og terapeuter indirekte, de siste gjennom pasienters opplevde gjenkjennelse og mestringsstøtte. Sammen med kjernekonseptet og modellen bidrar studien både med konkrete observasjoner knyttet til utprøvingen av filmen og implikasjoner som kan ha betydning for videre utvikling av slike instrumenter og bruken av dem.nor
dc.language.isonoben_US
dc.title"Vi tar utgangspunkt i det de sitter igjen med": Direkte og indirekte allianse gjennom gjenkjennelse og mestringsstøtte : En grounded theory-studie av film som psykoeduaktivt verktøy i tidlig rusbehandlingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-11-05en_US
dc.creator.authorBjelland, Ingerid Elgesemen_US
dc.subject.nsiVDP::260en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Bjelland, Ingerid Elgesem&rft.title="Vi tar utgangspunkt i det de sitter igjen med": Direkte og indirekte allianse gjennom gjenkjennelse og mestringsstøtte&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-39307
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo178875en_US
dc.contributor.supervisorAyna Johansenen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/37550/2/Bjelland.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata