Abstract
Våren 2012 kunne Stormberg smykke seg med tittelen "Norges beste omdømme". Målet for denne oppgaven er å avdekke hvilke retoriske strategier turtøyprodusenten Stormberg tar i bruk i sin kommunikasjon om samfunnsansvar. Samfunnansvar, med den internasjonale betegnelsen CSR handler om hvordan organisasjoner påvirker mennesker, miljø og samfunn er er blitt en stadig viktigere del av organisasjoners kommunikasjon for å legitimere sin innflytelse. Gjentatte ganger har virksomheter blitt avslørt for manglende samsvar mellom ord og handling, som i sin tur har bidratt til at folk er blitt stadig mer skeptiske til denne typen kommunikasjon som kommer fra virksomhetene selv.
Denne studien plasserer seg innenfor den neo- aristoteliske tradisjonen som kjennetegnes av at man analyserer talens spesifikt retoriske kvaliteter, altså talens midler til å overbevise sitt publikum. Gjennom syv analyser fra Stormbergs nettsider, boken "Stormberger" og deres tilstedeværelse på sosiale medier ønsker jeg å se på hvordan Stormberg bygger sitt etos og skaper identifikasjon med publikum i sin kommunikasjon om samfunnsansvar. Videre vil deres tilstedeværelse på sosiale medier vurderes i lys av prinsipper om dialog.