Abstract
Det følgende er en undersøkelse av den kunstneriske skriveprosessen i tilknytning til erfaring og tro. Oppgaven er delt i seks kapitler, men har i hovedsak to innganger til det å skrive: I første del, som utgjør kapittel to og tre, drøfter jeg hvordan det å skrive kan knyttes til erfaring i Jon Fosses forfatterskap. I andre del, kapittel fire og fem, drøfter jeg hvordan det å skrive kan knyttes til tro i Hélène Cixous’ forfatterskap. I kapittel en introduserer jeg prosjektet og de to forfatterne som danner grunnlaget for min undersøkelse. Her presenterer jeg også de viktigste begrepene, blant annet de forskjellige forståelsene av begrepet estetisk erfaring, hvilken metode og hvilke teoretikere jeg forholder meg til gjennom studien. I kapittel to undersøker jeg noen få utvalgte essays fra Fosses siste essaysamling Gnostiske essay (1999), og i kapittel tre gjør jeg en allegorisk lesning av Fosses roman Andvake (2007). Formålet med kapitlene vil være å belyse Fosses skriveerfaring med begrepet immanent transcendens. I andre del gjør jeg en lesning av Cixous’ essay ”Det siste maleriet eller portrett av Gud” (1986) som strekker seg ut over kapittel fire og fem. Først presenterer jeg Cixous’ skriftuttrykk écriture féminine, deretter skal vise hvordan Cixous’ essay er utforma som en vekselvirkning mellom tro og tvil. I kapittel fem vil jeg utdype Cixous’ forhold til tro ved å trekke inn et relativt nytt essay ”Promised Belief” (2012). Hovedfokus i begge kapitlene vil være å undersøke Cixous’ skriveprosjekt som troshandling i tilknytning til de litterære figurene tilblivelse og hengivelse. I kapittel seks vil jeg trekke inn noen konkluderende tanker om skriving og henholdsvis troskap og erfaring, samt foreslå hvordan en studie av forholdet mellom estetikk og religion kan føres videre.