Sammendrag
Bakgrunn, formål og problemstilling:
Bakgrunnen for denne masteroppgaven er at jeg i min logopedpraksis ble kjent med den svenske utgaven av den danske barneboka ”Mikkel - en dreng der stammer”. Barneboka er lite brukt i Norge, og boka tar opp noen av de følelser og holdninger barn som stammer kan oppleve, og presenterer karakteristiske stammetrekk. Ut fra egne og noen av mine medstudenters erfaringer, har jeg fått inntrykk av at det er lite materiell som kan brukes i behandling av barn som stammer. Det er ingen behandlingsopplegg som passer for alle barn som stammer, og det ett barn opplever som vanskelig, vil nødvendigvis ikke oppleves på samme måte for et annet barn. Dette gjorde meg nysgjerrig, og jeg ønsket å finne ut hvordan boka egner seg til å bruke sammen med de yngste barn som stammer.
Formålet med denne oppgaven er å finne ut om boka er et godt materiell for en logoped til å snakke med barn om stamming, der man har visuell støtte og Mikkel som tredjeperson.
Problemstilling for denne oppgaven er som følgende:
Hvordan vurderer logopeder barneboka ”Mikkel - en dreng der stammer i behandling av barn som stammer”?
Følgende fire forskningsspørsmål skal bidra til å besvare problemstillingen:
• Hvordan er selve boka, i forhold til tekst, bilder og situasjoner?
• Hvordan kan boka være et utgangspunkt for barn som stammer til å sette ord på sine egne følelser og holdninger?
• Hvordan kan boka være et utgangspunkt til å snakke om generelle trekk ved stamming?
• Hvordan arbeides det med de yngste barna som stammer?
Metode:
For å besvare problemstillingen har jeg valgt en kvalitativ metode. Det har blitt benyttet et kvalitativt forskningsintervju, med en semistrukturert intervjuguide. Fire logopeder som arbeider med barn som stammer innenfor aldersgruppen fire til syv år er informanter. Informantene brukte barneboka over en periode på to til tre ganger, sammen med barn som stammer. Intervjuene er transkribert, og i analysen er det brukt NVivo 10 og en Grounded Theory - inspirert tilnærming.
Resultater og konklusjon:
Resultatene viste at bøker en fin innfallsvinkel til å snakke med barn om stamming. Teksten i boka er enkel, og bildene er uttrykksfulle. Det er flere situasjoner med sentrale og relevante aspekter ved stamming. Mikkel sine følelser er relevante. Barn som stammer kan identifisere seg med Mikkel, de ulike situasjonene i boka og det følelsesmessige. Farfar sin rolle i boka frembringer reaksjoner og pedagogen fremheves som en god rollemodell. Farfar og pedagogen har to ulike holdninger til Mikkel sin stamming i boka. Det er individuelle forskjeller hos barn som stammer, og barns erfaring og opplevelse av boka vil variere. Innholdet måtte tilpasses for skoleelever.
Ytringen ”ordene sitter fast nede i halsen” forklarer en blokkering på en god måte. Barneboka burde hatt flere eksempler på stamming, for å vise hvordan stammingen kan arte seg. Unngåelsesatferden kommer ikke tydelig frem i boka, men det vurderes positivt at boka fokuserer på at barn som stammer kan unngå å prate på grunn av stammingen.
Det burde ligge ved en mal som tilhører boka som kan veilede leser på hvordan boka kan brukes. I behandling av de yngste barna som stammer arbeides det mest indirekte, og det varierer i forhold til hvor mye det arbeides med følelser og holdninger og flytskapende teknikker. Logopedene arbeider med å bygge opp et positivt selvbilde, og barn skal få en opplevelse av at det er like mye verdt, selv om det stammer.