Abstract
Organisasjonen Ungdom mot Vold har avtale med en lang rekke skoler i Oslo og Akershus om å bistå skolene med å løse og forebygge ulike typer problemer. Ungdom mot Vold kan best beskrives som et community-psykologitiltak. Formålet med denne undersøkelsen er systematisk å analysere hva slags problemer det er skolene henviser til Ungdom mot Vold og bør om hjelp til å løse. Datamaterialet som analyseres er Ungdom mot Volds arkiv over henvendelser fra skolene i årene 2007-2011. Totalt inneholder arkivet 637 saker. Antall henvendelser varierer sterkt fra skole til skole; fra en videregående skole som har 114 henvendelser til en ungdomsskole som bare har én henvendelse. Generelt er det de videregående skolene som har flest henvendelser. Grunnskoler og voksenopplæring har færre henvendelser. Basert på arkivmetodologi gjennomføres det i oppgaven en innholdsanalyse av alle henvendelsene. Problemene spenner over et vidt spekter, fra motivasjons- og konsentrasjonsproblemer til vold, mobbing og hærverk. I langt de fleste tilfellene er det en gutt som rapporteres å utgjøre problemet og bare i sjeldne tilfeller er det hele klasser. I en svært stor andel av sakene har den/de som henvendelsene dreier seg om innvandrerbakgrunn. En medvirkende grunn til dette er at Ungdom mot Vold blir ansett som en organisasjon med spesialkompetanse på kulturelle konflikter. Det finnes noe variasjon over tid når det gjelder hvilken type henvendelse som dominerer, men i utgangspunktet er tiden (fem år) som arkivet omfatter i korteste laget til å finne klare endringer i typer av saker.
Keywords: Ungdom, vold, konflikt, innvandrerbakgrunn, skoleproblemer.