dc.date.accessioned | 2013-08-22T10:22:11Z | |
dc.date.available | 2013-08-22T10:22:11Z | |
dc.date.issued | 2013 | en_US |
dc.date.submitted | 2013-05-29 | en_US |
dc.identifier.citation | Vegge, Ragnhild Hergum. "Alle snakker om LUS". Masteroppgave, University of Oslo, 2013 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/36726 | |
dc.description.abstract | Mitt mål med denne masteroppgaven har vært å få innsikt i hvordan LUS hjelper lærere med å legge til rette for kvalitativ vurdering og tilpasset leseopplæring. I tro på at lærere selv er de beste til å svare på dette, har jeg intervjuet ni lærere fra tre ulike barneskoler, hvor alle benytter LUS i sitt daglige vurderingsarbeid. Min metodiske tilnærming til forskningen har vært kvalitativt, gjennomført som gruppeintervju. I tillegg til å besvare oppgavens hovedproblemstilling På hvilken måte hjelper LUS lærere med å legge til rette for kvalitativ vurdering og tilpasset leseopplæring på barnetrinnet? har jeg drøftet fire følgende forskningsspørsmål:
- På hvilken måte er LUS et verktøy i tråd med lesepedagogiske retningslinjer og vurderingsprinsipp i Opplæringsloven og LK06?
- På hvilken måte bygger LUS på teori og forskning om leseutvikling?
- På hvilken måte bygger LUS på forskning om vurdering som læringsfremmende redskap?
- På hvilken måte tar LUS høyde for elever med skriftspråklige vansker?
LUS bygger på whole-language-tradisjonen, som er et syn på lesing man ikke lenger anerkjenner i det anerkjente forskningsmiljø innen lesing. I oppgaven har jeg derfor drøftet hvordan dette synet påvirker lærernes tilnærming til leseopplæring, og jeg har problematisert at elever med skriftspråklige vansker ikke får avdekket sine lesevansker med LUS. I tillegg favoriserer LUS-bokens forfattere observasjon av elevens evne til å lese skjønnlitteratur som eneste aktuelle og troverdige vurderingsmetode. Dermed ivaretar ikke LUS de kvalitative vurderingsbeskrivelsene i Opplæringsloven og LK06, som til fordel oppfordrer lærere til å delta aktivt i elevenes læringsprosesser, som veiledere og rollemodeller. Jeg har også drøftet hvordan det komplekse synet på lesekompetanse i LK06 ivaretas med LUS.
Møtet med mine ni informanter gjorde meg oppmerksom på læreres behov i et verktøy som LUS. Flere lærere frustrerte, både på grunn av LUS-modellens utforming og på grunn av skolenes vurderingskultur på systemnivå. De lærerne som opplevde at LUS hjalp dem i deres daglige vurderingsarbeid brukte LUS til et helt annet formål enn lærerne som ikke opplevde at LUS hjalp dem. Det er, med andre ord, en kompleks verden jeg har gått inn i når jeg har forsøkt å svare på denne oppgavens hovedproblemstilling. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | "Alle snakker om LUS" : En analyse av LUS som kvalitativt kartleggingsverktøy for leseopplæring i barneskolen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2013-08-20 | en_US |
dc.creator.author | Vegge, Ragnhild Hergum | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::282 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Vegge, Ragnhild Hergum&rft.title="Alle snakker om LUS"&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-37894 | |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 181625 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/36726/1/Masteroppgave-ragnhild.vegge.FERDIG.pdf | |