Sammendrag
I denne oppgaven drøfter jeg hvordan ulike syn på fortidsbearbeidelse kom til uttrykk i promoteringen av, og debatten rundt, filmen Max Manus i 2008-2009. Oppslag, intervjuer, anmeldelser og debattinnlegg som stod på trykk i et utvalg norske aviser i perioden høsten 2008-februar 2009 danner grunnlaget for analysen. På bakgrunn av disse ser jeg på hvordan ulike aktører i debatten forhandlet om fremstillingen av norsk okkupasjonshistorie, og hvilken rolle filmen, som minnested, spilte i denne forhandlingen. Teorier om minnekultur, kollektivtradisjon og overgangen fra kommunikativt til kulturelt minne står sentralt, i tillegg til en tolkning av selve begrepet fortidsbearbeidelse. Både film og debatt forstås i lys av de siste tiårenes utvikling innen okkupasjonshistorieforskning og offentlige fremstillinger av, og debatter om, krigen. Oppgaven faller således innenfor den delen av historiefaget som befatter seg med fortidens ettertid, og som belyser fortidens ulike funksjoner i nåtidige samfunns kultur og identitet.