Abstract
Rusproblematikk er et omfattende vanskeområde i dagens samfunn. Å kunne forebygge fremtidig rusproblematikk er av den grunn et politisk satsningsområde. Grunnet skolens mulighet til å nå alle barn og unge, fremstår skolen som en viktig arena for å iverksette rusforebyggende arbeid. Ulike rusforebyggende tiltak blir dermed innført i skolene. Varierende kvalitet og innsats synes likevel å prege skolens rusforebyggende arbeid. Formålet med masteroppgaven er av den grunn å belyse ulike implikasjoner av det rusforebyggende arbeidet i skolen, samt å undersøke hvilke forhold og faktorer som fremstår som sentrale for å oppnå god kvalitet med det rusforebyggende arbeidet. Formålet med oppgaven utgjør selve problemstillingen for undersøkelsen.
For å belyse oppgavens formål er et semistrukturert kvalitativt ekspertintervju blitt benyttet. Informantene består av 6 eksperter på forebygging og rusproblematikk. Gjennom en deskriptiv analysering av datamaterialet vil resultatene ta utgangspunkt i en samlet gjengivelse av ekspertenes vurderinger.
Resultatene fra undersøkelsen gir et innblikk i de ulike utfordringene som preger det rusforebyggende arbeidet i skolen. I utfordringene ligger også kunnskap om hva som bør forbedres og prioriteres for å sikre en god kvalitet. Kort oppsummert gir resultatene uttrykk for:
- Betydningen av allmennforebyggende tiltak: For å motvirke risikofaktorer for senere rusmisbruk fremstår en tilretteleggelse for et positivt skolemiljø, fokus på utvikling av sosial kompetanse og ferdigheter, samt betydningen av lærerne som gode fagformildere og medmennesker som sentralt i det rusforebyggende arbeidet
- Behov for en bedre kvalitetssikring av de spesifikke rusforebyggende tiltakene: Mange av de rusforebyggende tiltakene som benyttes i dagens skole fremstår som av for dårlig kvalitet. Et krav om at tiltakene er forankret i teoretisk og empirisk fagkunnskap blir derfor uttrykt. For at kvaliteten på tiltakene skal gjenspeiles i skolen blir også strukturerte implementeringsstrategier for opplæring, gjennomføring og oppfølging av tiltakene ytret som betydningsfullt for den faktiske kvaliteten av tiltakene.
- Behov for en bedre forankring av det rusforebyggende arbeidet i skolen: Det rusforebyggende arbeidet i skolen fremstår som lite prioritert fra skolens side. En bedre forankring av arbeidet i skolens kultur og dokumenter blir ansett som viktig for den praktiske kvaliteten.
- Struktur og oppbygning av de rusforebyggende tiltakene: I likhet med all forebyggende arbeid, vurderes en kontinuitet i det rusforebyggende arbeidet som betydningsfullt. Videre påpekes et behov for å iverksette tiltakene med utgangspunkt i elevenes virkelighetsoppfatning, da en for tidlig innsats kan utløse den atferden man i utgangspunktet ønsker å motvirke.
- Innsatsområder i det rusforebyggende arbeidet: To innsatsområder kommer spesielt frem. 1) Gi elevene kunnskap om rusmidler og rusmiddelbruk ved å innlemme kunnskapen i den ordinære undervisningen. 2) Bruke foreldremøter som arena slik at foreldrene kan enes om noen felles regler og normer knyttet til barn og unges bruk av rusmidler.
Funnene som er gjort kan tjene som mulige retningslinjer på et systemnivå ved å fremheve ulike innsatsområder og kvalitetskriterier som bør ligge til grunn i skolens rusforebyggende arbeid.