Sammendrag
Oppgaven tar utgangspunkt i det såkalte Kapteinsrommet fra Solør – et originalinteriør som har vært utstilt i Norsk Folkemuseums Bysamling. Rommet ble innlemmet i museets samlinger i 1907 og ble først utstilt i den tidligere utstillingsbygningen kjent som Ridehuset, før det ble flyttet til nye lokaler som huset Bysamlingen i 1914. Oppgaven stiller spørsmål omkring hvordan museet har valgt å fremstille rommet med utgangspunkt i rommet som et såkalt originalinteriør og dermed med en historie uavhengig av museet. Oppgaven sikter på å avdekke ulike tolkninger og forståelser av Kapteinsrommet som en gjenstand i sin vandring fra hjem til museum. Oppgaven benytter seg av et biografisk perspektiv for å belyse rommets historie. Hvordan henger rommets tidligere historie sammen med fremstillingen på museum? Og hva skjer i overgangen fra hjem til museum? Et spørsmål som også tas opp er hvorfor et interiør fra en gård i Solør er plassert i en utstilling om bykultur. Begrepene autentisitet og materialitet i en museologisk sammenheng utforskes med utgangspunkt i Norsk Folkemuseums fremstilling av Kapteinsrommet. Noen av spørsmålene oppgaven forsøker å besvare er: Hvorfor er materialitet viktig, og hvordan henger det sammen med autentisitet? Er autentisitet og troverdighet det samme? Endringer i museets fremstilling av rommet, og hvordan ulike forståelser av autentisitet har influert valg av fokus i fremstillingene, er sentralt i undersøkelsen.