Hide metadata

dc.date.accessioned2013-06-20T10:49:51Z
dc.date.available2013-06-20T10:49:51Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-11-14en_US
dc.identifier.citationUnnerud, Hege Dahl. Hva betyr elevenes interesser, bakgrunnskunnskaper og utholdenhet for resultater på den nasjonale prøven i lesing?. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/35614
dc.description.abstractDet overordnede målet med undersøkelsen har vært å finne ut «Hvordan et utvalg skårer på Nasjonal prøve i lesing for 5.trinn 2010, sammenlignet med landsgjennomsnittet for 2010 når testen deles opp i mindre deler?» Jeg ønsket også å undersøke hvilke andre faktorer som også kunne påvirke leseforståelsen, og hvordan disse faktorene korrelerte med resultatet på prøven.om elevenes resultater ville endre seg gjennom å endre premissene for gjennomføringen for prøven. På den bakgrunn delte jeg prøven inn i tre deler og fordelte den over tre prøvedager, samtidig som jeg også fordelte tiden de i utgangspunktet hadde til rådighet som er 90 minutter, likt på de tre prøvedagene, altså 30 minutter for hver prøve. Undersøkelsen ble gjennomført blant 25 elever på 5.trinn ved en skole i det sentrale Østlandsområdet. Elevenes resultater er sammenlignet med landsgjennomsnittet for 2010. Jeg ønsket også å undersøke i hvilken grad om det var andre faktorer som også kunne påvirke resultatene. Derfor formulerte jeg to forskningsspørsmål til, de lyder som følger «I hvilken grad korrelerer elevenes resultater med lesepreferanser, antall gjennomlesninger og bakgrunnskunnskaper?» og «I hvilken grad korrelerer elevenes interesse og holdninger til bøker og lesing med resultatene på Nasjonal prøve i lesing for 5.trinn?» I det ene formulerte jeg egne spørsmål, de er knyttet til tekstene. I det andre spørreskjemaet knyttes spørsmålene til lesernes holdninger og motivasjon for lesing generelt og bøker spesielt. Disse spørsmålene er hentet fra i PISA. Dette er en kvantitativ studie. Hovedfunnet kan tyde på at en oppdeling av leseprøven slo gunstig ut for elevene i utvalget. Sammenhenger i materialet tyder også på at det er andre faktorer som spiller inn, slik som ukjente ord, antall ganger teksten er lest, motivasjon, sjanger og leseinteresse. Utvalget hadde en klar overvekt av jenter, og resultatene kan derfor ikke generaliseres til andre enn utvalget.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleHva betyr elevenes interesser, bakgrunnskunnskaper og utholdenhet for resultater på den nasjonale prøven i lesing?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-06-19en_US
dc.creator.authorUnnerud, Hege Dahlen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Unnerud, Hege Dahl&rft.title=Hva betyr elevenes interesser, bakgrunnskunnskaper og utholdenhet for resultater på den nasjonale prøven i lesing?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-34022en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo172369en_US
dc.contributor.supervisorVigdis Refsahlen_US
dc.identifier.bibsys132182912en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/35614/1/Masteroppgavenxsendtxtilxtrykkeriet.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata