Hide metadata

dc.date.accessioned2014-03-13T12:14:55Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-10-23en_US
dc.identifier.citationGjerløw, Julie Ruud, Kielland, Anne Eng. Kartlegging av psykopatologi hos førskolebarn. Hovedoppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/35179
dc.description.abstractBakgrunn: Formålet har vært å undersøke de psykometriske egenskapene til det intervjuerbaserte, diagnostiske foreldreintervjuet The Preschool Age Psychiatric Assessment (PAPA). Instrumentet kartlegger psykopatologi hos barn mellom to og fem år. Interrater- og test-retestreliabilitet, og intervjuets konvergerende og divergerende validitet, har blitt undersøkt. Oppgaven bygger på datamateriale fra forskningsprosjektet Preschool ADHD: Early characteristics, developmental trajectories, risk- and protective factors in a prospective birth cohort (forkortet ADHD-studien) som er et samarbeidsprosjekt mellom Nasjonalt Folkehelseinstitutt og Oslo universitetssykehus HF. Alle andregangsintervjuer i testreteststudien ble gjennomført av forfatterne. Øvrig data ble innsamlet av forskningsassistenter (inkludert forfatterne) i ADHD-studien. Metode: Totalt 79 intervjuer ble inkludert i utvalget for interrateranalyser. Intervjuene ble reskåret. 50 barn deltok i test-reteststudien, og deres foreldre ble intervjuet ved to anledninger med gjennomsnitt 16 dagers mellomrom. De samme foreldrene besvarte Early Childhood inventory-4 (ECI-4). Resultat: For symptomkategoriene var det god interraterreliabilitet. Nivåene varierte mellom 0.38 og 0.84 på kategoriske variabler målt med Cohens kappa. På kontinuerlige variabler var nivåene mellom 0.21 og 1.00 målt med intraklassekorrelasjon. Resultatene viste varierende test-retestreliabilitet, med nivåer på 0.31-0.58 for kategoriske variabler målt med Cohens kappa, og 0.41-0.82 på kontinuerlige variabler målt med intraklassekorrelasjon. Den divergerende validiteten var god når barn med og uten signifikante symptomer ble sammenlignet. Den konvergerende validitet viste varierende og svakt samsvar for kategoriske skårer. Konklusjon: Funnene i studien indikerer tilstrekkelig gode reliabilitetsegenskaper for videre bruk av PAPA i klinikk og forskning. Tilstrekkelig reliabilitet muliggjør undersøkelse av validiteten av diagnostiske nosologier og epidemiologisk forskning på førskolebarn. Forskjellen i stabilitet og validitet målt i kategorier og dimensjoner tyder på svakheter ved bruk av de gjeldende diagnostiske kategoriene på førskolebarn.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleKartlegging av psykopatologi hos førskolebarn : Psykometriske egenskaper ved det diagnostiske intervjuet The Preschool Age Psychiatric Assessmenten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2014-03-10en_US
dc.creator.authorGjerløw, Julie Ruuden_US
dc.creator.authorKielland, Anne Engen_US
dc.date.embargoenddate10000-01-01
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code Aen_US
dc.rights.termsforeveren_US
dc.subject.nsiVDP::260en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Gjerløw, Julie Ruud&rft.au=Kielland, Anne Eng&rft.title=Kartlegging av psykopatologi hos førskolebarn&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-33736en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo170683en_US
dc.contributor.supervisorKnut Inge Fostervold og Pål Zeineren_US
dc.rights.accessrightsclosedaccessen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/35179/2/ruud-kielland-hovedoppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata