Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-21T11:22:49Z
dc.date.available2013-03-21T11:22:49Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-01-28en_US
dc.identifier.citationSalhus, Katrine. Artistpromotering 2.0. Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/35147
dc.description.abstractDenne studien har som formål å belyse hvordan norske artister bruker sosiale medier i egen promotering, og hva vi kan lære av dette. Dette blir undersøkt ved hjelp av forskningsintervjuer og innholdsanalyser av suksessfulle promoteringskampanjer. Oppgavens funn viser at artistene i undersøkelsen bruker sosiale medier som verktøy for å opprettholde og å styrke eksisterende relasjoner med fansen, og som plattform for å danne nye. Sosiale nettverkssider muliggjør direkte kommunikasjon mellom artister og publikum, og de brukes blant annet til å skape et gjensidig engasjement mellom musikere og fans. I dag er anbefalinger fra venner gjerne bedre reklame enn tradisjonell annonsering, og å bygge gode relasjoner med publikum vil være fordelaktig for blant annet å stimulere til positiv word-of-mouth, å oppnå fansens lojalitet, og å hente inn nye fans. Artister som har en etablert fanbase i sosiale medier kan formidle informasjon til fansen gjennom disse, og slik rette informasjonen direkte mot målgruppen. Sosiale medier blir også brukt for å oppnå redaksjonell omtale, og spesielt for mer ukjente artister kan det å skape en dynamikk mellom sosiale medier og tradisjonelle medier være fordelaktig.nor
dc.description.abstractThis thesis explores how Norwegian musicians use social media in self-marketing and what this can teach us. Data was obtained through research interviews and content analysis of successful marketing campaigns. The results of this project showed that the musicians included in the study use social media as a tool to maintain and strengthen existing ties with their fans, and as a platform for creating new ones. Social network sites make direct communication between musicians and their audiences possible and are used to create a mutual engagement between musicians and fans. Today, recommendations from friends often make a larger impact on consumers than traditional advertising, and it benefits musicians to build strong relationships with their audiences. This can stimulate positive word-of-mouth, and it can be advantageous to achieve the loyalty of fans and to attract new fans. Musicians that have an established fan base in social media can convey information to their fans quickly and aim information directly toward their target audiences. Social media is also used for attracting attention from the press. Creating this dynamic between social media and traditional media can be advantageous, especially for lesser-known musicians.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleArtistpromotering 2.0 : En studie av norske artisters bruk av sosiale medier i egen promoteringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-03-18en_US
dc.creator.authorSalhus, Katrineen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Salhus, Katrine&rft.title=Artistpromotering 2.0&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-33680en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo175660en_US
dc.contributor.supervisorArnt Maasøen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/35147/1/Masteroppgave_Kathrine_Salhus.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata