Abstract
Målet med forskningsarbeidet er å få mer kunnskap om skolelederes betydning for et utviklingsarbeid. Vi tar utgangspunkt i et konkret prosjekt med overordnet mål om økt gjennomstrømming som skal nås gjennom utvikling av den enkelte lærers utvikling av klasseledelse og pedagogiske praksis som kan påvirke elevenes læringsutbytte. Gjennom tverrfaglige lærergrupper og kollektive prosesser er det et mål om å utvikle av skolens læringskultur. Prosjektet Klasseledelse, lærerautoritet og læringsutbytte(KLL) er initiert av skolene gjennom behov for videreutvikling av klasseledelse, og utviklet av SEPU v. Høgskolen i Hedmark sammen med skoleeier.
Det redegjøres for sentrale begrep og teoriperspektiv hvor hovedperspektivene er Fullans(2007) implementeringsperspektiv, og Røviks(2007) begrep translasjonskompetanse og duganes leder. Det er utviklet en egen implementeringsmodell som i tillegg til initierings-, implementerings- og institusjonaliseringsfase har en fjerde fase kalt erfaringsspredning. Det redegjøres videre for begrepene erfaringsspredning, skoleledelse, skolekultur, translasjonskompetanse og strategier ved å trekke inn forskning på området. Vi har en hermeneutisk tilnærming og anvender en kvalitativ metode med halvstrukturert dybdeintervjuer i to skoler hvor skoleleder og en lærergruppe fra hver skole er informanter. Indikatorene som er tema i intervjuguiden er utarbeidet på bakgrunn av underveisevaluering og ståstedsanalyser i prosjektet KLL og Fullans og Røviks teoriperspektiv. Indikatorene er retningsgivende for svarene vi søker, som er å få fram hvilke strategier skolelederne har valgt i initieringsfasen og som kan ha betydning for implementeringsfasen. Funnene viser at skolelederne har vektlagt betydningen av aktiviteter og kollektive prosesser i forberedelsesfasen noe forskjellig, men i liten grad, og speiles i lærergruppenes erfaringer. Ved å se forberedelsesfasen sammen med første del av implementeringsfasen vurderes det å være en sammenheng mellom leders valg av strategier og utfordringene som synliggjøres i implementeringsfasen. Det gis et lite innblikk i hvordan skolelederne gjorde viktige strategiske valg i gjennomføringsfasen ved å bruke kunnskap og erfaring i samarbeid og tilpasse innholdet til egen kontekst. Avslutningsvis synliggjøres implikasjoner for ledelse.