Abstract
Etter kommunismens fall og senere oppløsningen av Jugoslavia på begynnelsen av 1990-tallet ekspanderte musikksjangeren turbofolk. Denne sjangeren regnes for å være et resultat av neofolk, nykomponert folkemusikk som prydet jugoslaviske hitlister fra 1960-1990. Turbofolk er popmusikk med mange elementer fra folkemusikk. I dag kommer man ikke unna den sjangeren. Den er større enn noensinne, men populariteten mener mange, skyldes Milosevic-regimet i Serbia fra 1986-2000. Hva er da forbindelsen mellom turbofolk og politikk?
I begynnelsen av 1990-tallet ble turbofolk den dominerende musikksjangeren i Serbia. Den var stadig promotert på tv og radio. Alternativet rock for eksempel forsvant fra mediene. Rock ble forbundet med liberalisme og frihet. En ideologi som ikke passet den økende nasjonalismen. Forbindelsene turbofolk hadde til folketradisjoner og folklore ble fort borte. Turbofolk handlet om luksus og glamour, hvor alt handlet om piker vin og sang. En livsstil mange søkte etter i en tid preget av sanksjoner og krig. På en annen side var dette den nye livsstilen til den nye serbiske eliten. Den bestod av Milosevic og regimet hans, kriminelle og krigsprofitører. Turbofolk ble lyden av denne verden. En krigschic-subkultur. Dermed vil noen hevde, dette kunne muligens ha vært et forsøk, som systematisk og manipulativt prøvde å løse opp moral og rett i Serbia, slik at makten til regimet kunne vokse seg sterkere.
Samtidig er det faktorer som postmordernismen, ekspansjonen av massemedia og popmusikk, og kommunismes fall, som tyder på at turbofolk er et utfall av dette. Det hadde oppstått uansett som et resultat av det nevnte. Vi må skille mellom turbofolk som en livsstil og turbofolk som popmusikk. Milošević-regimet hadde mye å tjene på av å promotere turbofolk for der lå det et folkelig grunnlag som kunne fremme nasjonalisme. Regimet ga folket brød og sirkus. Forbindelsen mellom turbofolk og politikk er en indirekte forbindelse. Ettersom media var statsdrevet og statsstøtet, og det var igjen mediene som reklamerte og promoterte turbofolk. I dag er Slobodan Milošević er borte, men turbofolk slutter ikke å underholde.