Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:27:45Z
dc.date.available2013-03-12T13:27:45Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-11-19en_US
dc.identifier.citationStene, Synnøve Orvik. Mot en ny forståelse? Perspektiver på religiøs identitet og forståelse av dialog blant unge kristne og muslimer . Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32983
dc.description.abstractOppgaven er basert på åtte kvalitative intervjuer med fire kristne og fire muslimer, hvorav seks av de åtte informantene har deltatt i dialogvirksomhet mellom representanter fra ulike tros- og livssynsmiljø i Norge. Hovedproblemstillingen for oppgaven er: Hvordan ser unge kristne og muslimer på forholdet mellom dannelse av egen religiøs identitet og dialog? For å avgrense oppgaven har jeg valgt å forholde meg til to fokusområder: Hvordan forholdet mellom individualitet og sosiale strukturer kommer til uttrykk i informanters religiøse identitet, og hva de forstår med begrepet dialog. Disse temaene har jeg sett i forhold til konstruktivistisk identitetsteori, og filosofiske tilnærminger til dialog som vektlegger den mellommenneskelige relasjonen. Et viktig bakgrunnsteppe er hvordan interreligiøs dialog er blitt en diskurs i Norge, og hvordan informantenes deltakelse i tros- og livssynsdialog kan sees i sammenheng med dette. Informantene markerer et ønske om kontakt på tvers av tro og livssyn. Sentralt for oppgaven er også hvordan en utbredt bruk av begrepet dialog gjør seg gjeldende i norsk kontekst, jeg har sett nærmere på hvordan begrepet forstås blan unge kristne og muslimer i Norge. Et generelt trekk ved kristne og muslimer som jeg kom i kontakt med, var at de var opptatt av at dialog mellom representanter fra ulike tros- og livssyn i Norge kan være en potensiell ressurs på person- og samfunnsplan. Videre var de opptatt av at man i møte med andre kan lære mer om seg selv. Gjennom samtaler og samhandling med andre opplever informantene at deres refleksjonsevne over egen religiøs identitet vokser, og de opplever å bli mer bevisst på egne tolkningsrammer. I oppgaven viser jeg hvordan informantenes opplevelse av det mellommennesklige møtet som viktig, utfordrer moderne identitetsteori. Informantenes forståelse av dialog sees i lys av filosofisk teori knyttet til mellommenneskelige relasjoner. Spesielt ligger fokuset på hvordan man forholder seg til andre i møte med disse. Jeg viser hvordan informantene har en felles forståelse av hva som danner et godt utgangspunkt for dialog, og hvordan dette kan sees i sammenheng med teoriene jeg anvender. Et viktig trekk ved informantenes forståelse, er at begrepet illegges en tydelig handlingsdimensjon. For dem kan dialog være å gjøre noe sammen, for eksempel ved at det markeres et felles ståsted. Slik kan dialog bli et uttrykk for en felles praksis, og handling i møte med samfunnet ellers. Noen av informantene åpner for elementer av diskusjon og debatt innenfor rammene av dialog. I oppgaven viser jeg hvordan dette utfordrer, og bryter med etablert forståelse av hva dialog er.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleMot en ny forståelse? Perspektiver på religiøs identitet og forståelse av dialog blant unge kristne og muslimeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-03-24en_US
dc.creator.authorStene, Synnøve Orviken_US
dc.subject.nsiVDP::150en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Stene, Synnøve Orvik&rft.title=Mot en ny forståelse? Perspektiver på religiøs identitet og forståelse av dialog blant unge kristne og muslimer &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-23952en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo97033en_US
dc.contributor.supervisorAnne Hege Grungen_US
dc.identifier.bibsys100704875en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32983/1/Masteroppgavex1xSynnxvexOrvikxStene.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata