Abstract
Oppgaven er basert på åtte kvalitative intervjuer med fire kristne og fire muslimer, hvorav seks av de åtte informantene har deltatt i dialogvirksomhet mellom representanter fra ulike tros- og livssynsmiljø i Norge. Hovedproblemstillingen for oppgaven er: Hvordan ser unge kristne og muslimer på forholdet mellom dannelse av egen religiøs identitet og dialog? For å avgrense oppgaven har jeg valgt å forholde meg til to fokusområder: Hvordan forholdet mellom individualitet og sosiale strukturer kommer til uttrykk i informanters religiøse identitet, og hva de forstår med begrepet dialog. Disse temaene har jeg sett i forhold til konstruktivistisk identitetsteori, og filosofiske tilnærminger til dialog som vektlegger den mellommenneskelige relasjonen.
Et viktig bakgrunnsteppe er hvordan interreligiøs dialog er blitt en diskurs i Norge, og hvordan informantenes deltakelse i tros- og livssynsdialog kan sees i sammenheng med dette. Informantene markerer et ønske om kontakt på tvers av tro og livssyn. Sentralt for oppgaven er også hvordan en utbredt bruk av begrepet dialog gjør seg gjeldende i norsk kontekst, jeg har sett nærmere på hvordan begrepet forstås blan unge kristne og muslimer i Norge.
Et generelt trekk ved kristne og muslimer som jeg kom i kontakt med, var at de var opptatt av at dialog mellom representanter fra ulike tros- og livssyn i Norge kan være en potensiell ressurs på person- og samfunnsplan. Videre var de opptatt av at man i møte med andre kan lære mer om seg selv. Gjennom samtaler og samhandling med andre opplever informantene at deres refleksjonsevne over egen religiøs identitet vokser, og de opplever å bli mer bevisst på egne tolkningsrammer. I oppgaven viser jeg hvordan informantenes opplevelse av det mellommennesklige møtet som viktig, utfordrer moderne identitetsteori.
Informantenes forståelse av dialog sees i lys av filosofisk teori knyttet til mellommenneskelige relasjoner. Spesielt ligger fokuset på hvordan man forholder seg til andre i møte med disse. Jeg viser hvordan informantene har en felles forståelse av hva som danner et godt utgangspunkt for dialog, og hvordan dette kan sees i sammenheng med teoriene jeg anvender. Et viktig trekk ved informantenes forståelse, er at begrepet illegges en tydelig handlingsdimensjon. For dem kan dialog være å gjøre noe sammen, for eksempel ved at det markeres et felles ståsted. Slik kan dialog bli et uttrykk for en felles praksis, og handling i møte med samfunnet ellers. Noen av informantene åpner for elementer av diskusjon og debatt innenfor rammene av dialog. I oppgaven viser jeg hvordan dette utfordrer, og bryter med etablert forståelse av hva dialog er.