Sammendrag
Tema for denne masteroppgaven er læring i et personale gjennom et utviklingsarbeid initiert av den formelle ledelsen ved en skole. Utviklingsarbeidet omhandler porteføljemetodikk. Formålet med undersøkelsen er å beskrive og forsøke å forstå læreres og lederes opplevelser av hvordan ledelse kan bidra til læring. Denne forståelsen ønsker vi å oppnå ved bruk av et teoretisk rammeverk der vi legger et sosiokulturelt perspektiv på læring og kunnskap til grunn. Vi ser på ledelse i et relasjonelt perspektiv som et aspekt ved utviklingsarbeidet. Problemformuleringen for studien er: På hvilke måter bidrar ledelse til læring gjennom et utviklingsarbeid?
Undersøkelsen har et kvalitativt design der semistrukturerte intervju utgjør metode for innsamling av data. Informantene utgjør analyseenheter der deres meninger og opplevelser utgjør materialet for analysearbeidet.
Tekst fra transkriberte intervjuer utgjør datamaterialet. Utvalg av informanter var strategisk valgt og ble gjort ved selvseleksjon. Fire av skolens personale utgjør utvalget der tre er lærere og en er leder.
Vi har ønsket å belyse på hvilke måter ledelse kan bidra til læring. Vi ser at ledelse slik den kommer til syne ved skolen undersøkelsen er foretatt på, legger til rette for ulike kontekster der læring finner sted. Gjennom pedagogisk ledelse har ledelsen fokus på de ulike aktørene i organisasjonen og prosesser dem imellom. Med dette forstår vi ledelse som ikke bare det de formelle lederne gjør men at ledelse er noe som foregår mellom ledere og de ledete. I dette ledelsesperspektivet er det sentralt å legge til rette for ulike læringsforhold, noe vi finner flere eksempler på i vår undersøkelse. Gjennom slik etablering av ulike læringsforhold legges det til rette for læring.
Videre har vi sett på hvordan kunnskap skapes ved å forstå dette i et sosiokulturelt perspektiv. Felles for disse to perspektivene, en sosiokulturell forståelse av læring og et relasjonelt perspektiv på ledelse, er at læring og ledelse forstås som prosesser der interaksjon, relasjoner og kontekst er av avgjørende betydning. Det empiriske materialet viser at mye av læringsarbeidet har vært lagt til rette for og jobbet med på måter som sammenfaller med en slik måte å forstå læring og ledelse på.