Abstract
Tilpasset opplæring er et viktig begrep innenfor skolen. Kunnskapsløftet og andre offentlige styringsdokumenter vektlegger dette som et grunnleggende virkemiddel for læring. Tilpasset opplæring handler om å gi god og forsvarlig opplæring ut fra den enkelte elevens evner og forutsetninger.
Formålet med min oppgave er å få innsikt i hvordan ledelsen tilrettelegger for kunnskapsbygging i det pedagogiske personalet knyttet til tilpasset opplæring, hvordan det ledes og deles ved skolen.
Fokus blir rettet mot ledelsen og spesielt på hvilken lederadferd som skal til for å skape motivasjon, og å holde læringsprosessene i gang hos lærerne. Det ble følgende problemstilling: Hvordan tilrettelegger skoleleder for utvikling av pedagogisk kompetanse i personalet som sikter mot en tilpasset opplæring?
For å belyse problemstillingen har jeg valgt å se nærmere på forståelsen av begrepet tilpasset opplæring, pedagogisk ledelse og lærerens rolle. Jeg har valgt å se på ledelse i et relasjonelt perspektiv gjennom Wadel (1997), Fuglestad (2007) og Dysthe (1996) forståelse. I tillegg har jeg redegjort for læring/kunnskapsbygging/praksisfellesskap i forhold til tilretteleggelse for erfaringsdeling og kunnskapsbygging.
Jeg valgte en kvalitativ metode for å samle inn materialet til analysen. Gjennomførte enkeltintervju med rektor og gruppeintervju med teamlederne ved skolen.
I analyse- og drøftingsdelen har jeg fokus på hovedområdene tilpasset opplæring som begrep, skoleleder- og lærerrollen.
Dale og Wærnes (2006) tre praksiskontekster og praksisfellesskapet til Wenger (2004) er brukt som hjelp til analysen og drøftingen.
Mitt hovedfunn går på organisering, som er et avgjørende kriterium for både hva gjelder personalet og tidsbruk i forhold til å kunne utføre pålagte oppgaver.
Organisering av personalet blir avgjørende for å kunne lykkes med tilpasset opplæring.
Skoleledelsen og skolelederteamet må kunne se viktigheten av et tett samarbeid med lærerne, og lærerne må se viktigheten av å være med på samarbeid i nyskapnings- og endringsprosesser.
Jeg mener det bør avsettes tid for at lærerne får tilgang til kunnskap og forskning om hva som har sannsynlighet for å gi resultater.