Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:22:28Z
dc.date.available2013-03-12T13:22:28Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-10-29en_US
dc.identifier.citationJohnsen, Håvard. Hvordan opplever rektor rollen som aktør, i skjæringspunktet mellom ytre krav og indre liv i organisasjonen? . Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32442
dc.description.abstractNasjonale prøver har etter hvert gjort sitt inntog i skolen. Som en konsekvens av dette er det satt et stort fokus på innholdet i skolen. Har ungdomsskolen blitt glemt? Prosjektet har hatt til hensikt å ta rede på skolelederes erfaringer med gjennomføringen av nasjonale prøver, og å beskrive disse. Tanken er at informasjon om erfaringer i forhold til arbeidet med nasjonale prøver vil være kunnskap som kan forbedre egen og andre skolelederes praksis og øke nasjonale prøvers verdi i praksisfeltet. Problemstillingen for prosjektet har vært Hvordan opplever rektor rollen som aktør, i skjæringspunktet mellom ytre krav og indre liv i organisasjonen? - Nasjonale prøver i rene ungdomsskoler Kvalitativ metode har vært benyttet med en fenomenologisk tilnærming. Det er gjennomført intervju med tre rektorer i rene ungdomsskoler. Semi-strukturerte intervju har vært benyttet, og analysene har bygget på meningsfortetting og kategorisering. Som teoretisk innramming har det vært brukt teori knyttet til evaluering og kvalitet i skolen. Et sterkt fokus har vært satt på rektor som aktør, og dragningen mellom ulike ansvarsplikter. Mine resultater viser at skolelederne i denne undersøkelsen beskriver at fokus på fenomenet nasjonale prøver i sentrale og rurale strøk er ulikt. I sentrale strøk blir det i større grad satt i gang tiltak med bakgrunn i resultatene fra nasjonale prøver. Et annet hovedfunn er at mine informanter beskriver et sterkere og mer verdifullt ledernettverk i sentrale strøk sammenlignet med mer rurale strøk. Min informant fra rurale strøk stiller også spørsmålstegn ved i hvor stor grad skolen som institusjon utdanner ungdommer til å ta del i små lokalsamfunn.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleHvordan opplever rektor rollen som aktør, i skjæringspunktet mellom ytre krav og indre liv i organisasjonen? : nasjonale prøver i rene ungdomsskoleren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-03-02en_US
dc.creator.authorJohnsen, Håvarden_US
dc.subject.nsiVDP::283en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Johnsen, Håvard&rft.title=Hvordan opplever rektor rollen som aktør, i skjæringspunktet mellom ytre krav og indre liv i organisasjonen? &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-27061en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo106931en_US
dc.contributor.supervisorSiw Skrøvset og Kirsten Sivesinden_US
dc.identifier.bibsys111871778en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32442/4/masteroppgavexxHxvardxJohnsen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata