dc.date.accessioned | 2013-03-12T13:22:28Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T13:22:28Z | |
dc.date.issued | 2010 | en_US |
dc.date.submitted | 2010-10-29 | en_US |
dc.identifier.citation | Johnsen, Håvard. Hvordan opplever rektor rollen som aktør, i skjæringspunktet mellom ytre krav og indre liv i organisasjonen? . Masteroppgave, University of Oslo, 2010 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/32442 | |
dc.description.abstract | Nasjonale prøver har etter hvert gjort sitt inntog i skolen. Som en konsekvens av dette er det satt et stort fokus på innholdet i skolen. Har ungdomsskolen blitt glemt?
Prosjektet har hatt til hensikt å ta rede på skolelederes erfaringer med gjennomføringen av nasjonale prøver, og å beskrive disse. Tanken er at informasjon om erfaringer i forhold til arbeidet med nasjonale prøver vil være kunnskap som kan forbedre egen og andre skolelederes praksis og øke nasjonale prøvers verdi i praksisfeltet.
Problemstillingen for prosjektet har vært
Hvordan opplever rektor rollen som aktør, i skjæringspunktet mellom ytre krav og indre liv i organisasjonen?
- Nasjonale prøver i rene ungdomsskoler
Kvalitativ metode har vært benyttet med en fenomenologisk tilnærming. Det er gjennomført intervju med tre rektorer i rene ungdomsskoler. Semi-strukturerte intervju har vært benyttet, og analysene har bygget på meningsfortetting og kategorisering.
Som teoretisk innramming har det vært brukt teori knyttet til evaluering og kvalitet i skolen. Et sterkt fokus har vært satt på rektor som aktør, og dragningen mellom ulike ansvarsplikter.
Mine resultater viser at skolelederne i denne undersøkelsen beskriver at fokus på fenomenet nasjonale prøver i sentrale og rurale strøk er ulikt. I sentrale strøk blir det i større grad satt i gang tiltak med bakgrunn i resultatene fra nasjonale prøver. Et annet hovedfunn er at mine informanter beskriver et sterkere og mer verdifullt ledernettverk i sentrale strøk sammenlignet med mer rurale strøk. Min informant fra rurale strøk stiller også spørsmålstegn ved i hvor stor grad skolen som institusjon utdanner ungdommer til å ta del i små lokalsamfunn. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Hvordan opplever rektor rollen som aktør, i skjæringspunktet mellom ytre krav og indre liv i organisasjonen? : nasjonale prøver i rene ungdomsskoler | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2011-03-02 | en_US |
dc.creator.author | Johnsen, Håvard | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::283 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Johnsen, Håvard&rft.title=Hvordan opplever rektor rollen som aktør, i skjæringspunktet mellom ytre krav og indre liv i organisasjonen? &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-27061 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 106931 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Siw Skrøvset og Kirsten Sivesind | en_US |
dc.identifier.bibsys | 111871778 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32442/4/masteroppgavexxHxvardxJohnsen.pdf | |