Abstract
Nasjonale prøver har etter hvert gjort sitt inntog i skolen. Som en konsekvens av dette er det satt et stort fokus på innholdet i skolen. Har ungdomsskolen blitt glemt?
Prosjektet har hatt til hensikt å ta rede på skolelederes erfaringer med gjennomføringen av nasjonale prøver, og å beskrive disse. Tanken er at informasjon om erfaringer i forhold til arbeidet med nasjonale prøver vil være kunnskap som kan forbedre egen og andre skolelederes praksis og øke nasjonale prøvers verdi i praksisfeltet.
Problemstillingen for prosjektet har vært
Hvordan opplever rektor rollen som aktør, i skjæringspunktet mellom ytre krav og indre liv i organisasjonen?
- Nasjonale prøver i rene ungdomsskoler
Kvalitativ metode har vært benyttet med en fenomenologisk tilnærming. Det er gjennomført intervju med tre rektorer i rene ungdomsskoler. Semi-strukturerte intervju har vært benyttet, og analysene har bygget på meningsfortetting og kategorisering.
Som teoretisk innramming har det vært brukt teori knyttet til evaluering og kvalitet i skolen. Et sterkt fokus har vært satt på rektor som aktør, og dragningen mellom ulike ansvarsplikter.
Mine resultater viser at skolelederne i denne undersøkelsen beskriver at fokus på fenomenet nasjonale prøver i sentrale og rurale strøk er ulikt. I sentrale strøk blir det i større grad satt i gang tiltak med bakgrunn i resultatene fra nasjonale prøver. Et annet hovedfunn er at mine informanter beskriver et sterkere og mer verdifullt ledernettverk i sentrale strøk sammenlignet med mer rurale strøk. Min informant fra rurale strøk stiller også spørsmålstegn ved i hvor stor grad skolen som institusjon utdanner ungdommer til å ta del i små lokalsamfunn.