Sammendrag
Tema for oppgaven er implementering av digitale verktøy i fag. Jeg har gjort mine undersøkelser gjennom intervjuer med lærere, elever og ledere på en skole som har hatt dette som eget prosjekt. Problemstillingen er følgende; Hvilke kjennetegn finner vi på at digitale verktøy er implementert i skolens fag, og hvilke ledelsesstrategier er gjennomført for å forankre prosjektet i skoleorganisasjonen? Det interessante er ikke bare om digitale verktøy er tatt i bruk men også om de brukes på en slik måte at de har en læringsfremmende effekt. Som teorigrunnlag har jeg tatt for meg det sosiokulturelle læringsperspektiv og distribuert ledelse.
Hovedfunnene i oppgaven er at skolen i stor grad har lykkes med å integrere digitale verktøy i fag. Bruk knytter seg i stor grad til kunnskapsproduksjon, der elevene selv står som kunnskapsprodusenter i samspill med andre, og der medelever og lærere bidrar til læring gjennom dialog og samspill. Elevene er mer bevisste i sin bruk av begreper og er bevisst egen læring på et metakognitivt nivå. Lærere mangler et begrepsapparat knyttet til bruk av digitale verktøy og i noen tilfelle også kompetanse som er grunnleggende for bruk. Det foregår ulike former for distribusjon av ledelse på denne skolen gjennom aktiviteter direkte knyttet til utviklingsarbeidet og distribusjon gjennom team, plangruppe og ulike former for uformelle ledere.