Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:15:51Z
dc.date.available2014-07-03T22:30:42Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-05-25en_US
dc.identifier.citationHaugen, Marita. Trisomi 21 og språkferdighet. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32147
dc.description.abstractMasterprosjektet er tilknyttet forskningsprosjektet ”Språkutvikling hos barn med Down syndrom”, et subprosjekt administrert av forskergruppen Child, Language Learning [CLL] ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Oppgaven har til hensikt å få frem forholdet mellom vokabularproduksjon og vokabularforståelse hos norske barn med DS. Følgende hoved- og underproblemstilling er valgt for å belyse dette: Hvordan er forholdet mellom ekspressivt og reseptivt vokabular hos norske barn med DS? Og i hvilken grad kan kognitive evner forklare dette forholdet? Det er benyttet kvantitativ forskningsmetode og et ikke- eksperimentelt design for å finne svar på problemstillingen. Utvalget består av 43 barn, 21 gutter og 22 jenter, med diagnosen Down syndrom født i 2002. Testene Bildebenevenelse, hentet fra WPPSI-III, og BPVS er valgt som mål på barnas evner i henholdsvis ekspressivt og reseptivt vokabular, og testen Terningmønster, også hentet fra WPPSI-III, er valgt som et mål på barnas kognitive evner. Det ble funnet indikasjoner på at barnas kognitive evner tilsvarer kognitive evner hos typisk utviklede barn i alderen 2,6-2,8 år. Resultatene viser at det reseptive vokabularet er signifikant sterkere enn det ekspressive. Det ekspressive vokabularet for barna i utvalget er på lik linje med typisk utviklede barn på samme kognitive evnenivå. Reseptivt vokabular avviker derimot signifikant fra typisk utviklede barn på samme kognitive evnenivå. Kognitive evner ble funnet å forklare ca. 17 % av forholdet mellom ekspressivt og reseptivt vokabular hos barna i utvalget. Siden det er betydelig varierende resultater i de ulike internasjonale undersøkelsene som foreligger, vil det imidlertid være behov for ytterligere undersøkelser som ser på vokabularferdigheter hos barn med DS.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleTrisomi 21 og språkferdighet : ekspressivt og reseptivt vokabular hos barn med Down syndromen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-12-21en_US
dc.creator.authorHaugen, Maritaen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Haugen, Marita&rft.title=Trisomi 21 og språkferdighet&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-22254en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo92257en_US
dc.contributor.supervisorKari- Anne B. Næssen_US
dc.identifier.bibsys093241038en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32147/1/MASTEROPPGAVExxMaritaxHaugen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata