Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven var å få kunnskaper om omorganisering i 2004 fra kommunale PP-tjenester, logoped/logopedtjeneste og regional PP-tjeneste til interkommunal PP-tjeneste har vært til det bedre for barnehagene og skolene. Et av målene med evalueringen er å få en oversikt over hvordan barnehagene og skolene opplever interkommunal PP-tjeneste etter sammenslåing til interkommunal PP-tjeneste. For å belyse problemstillingen har jeg valgt en kvantitativ metode, der undersøkelsesinstrumentet er spørreskjema. Totalt sett for undersøkelsen viser resultatene at barnehagene og skolen opplever at PP-tjenesten møter deres behov for tjenester etter omorganisering til interkommunal tjeneste. Det er likevel en del utfordringer for interkommunal PP-tjeneste med tanke på å jobbe mer systemrettet, samt å få barnehagene/skolene til å henvise flere systemsaker, både forebyggende og i forhold til behandling. Det er viktig å se PP-tjenestens arbeid i en sirkulær prosess der barnehagene/skolene primært henviser individsaker. Det må skje en endring både i barnehage- og skolekulturen og i PP-tjenestens tradisjonelle arbeid for at PP-tjenesten skal jobbe mer systemrettet