Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:14:32Z
dc.date.available2013-03-12T13:14:32Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-11-23en_US
dc.identifier.citationOttesen, Monica. ADHD og språkvansker hos førskolebarn. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32095
dc.description.abstractForskning har vist at mange barn med ADHD har språkvansker i tillegg. Formålet med dette masterprosjektet har vært å finne ut mer om sammenhengen mellom ADHD og språkvansker hos førskolebarn. Språkvansker hos barn med ADHD kan være en spesifikk språkvanske eller en ledsagertilstand. Ved sistnevnte er mangelfullt utviklede språkferdigheter et resultat av konsentrasjons og oppmerksomhetsproblemer. Jeg har brukt Reynells språktest for å beskrive språkutvikling/vansker i mitt utvalg. Reynelltesten er normert i forhold til stanineskalaen. Skalaen er delt inn i ni prøveklasser. Prøveklasse 1 er det svakeste resultatet mens 9 er best. Prøveklasse 5 står for et middels godt resultat. Testen er todelt, en del for språkforståelse og en for talespråk. Utvalget besto av 40 barn i alderen 3,5 -6 år som var henvist pedagogisk psykologisk tjeneste, på grunn av språkvansker og vansker med oppmerksomhet, konsentrasjon og hyperaktivitet. Jeg har sammenlignet resultatene på testen med normgruppen som testen er standardisert på. Resultatene viser at forskjellen på gjennomsnittskåre for mitt utvalg og normgruppen er signifikant i forhold til samtlige aldersgrupper, med unntak av språkforståelse for barn på 3,5 år. Barna skårer i gjennomsnitt i prøveklasse 2, med unntak av språkforståelse for barn på 3,5 år og talespråk for 4-åringer som oppnår prøveklasse 3. Dette viser at barna i mitt utvalg har en forsinket språkutvikling sammenlignet med det som er aldersforventet. Studier har vist at barn med ADHD har større vansker med talespråk enn med språkforståelse. I mitt utvalg var det ikke noe tydelig skille i forhold til dette.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleADHD og språkvansker hos førskolebarn : en kartleggingstudie av språkvansker og mulig ADHD hos en gruppe førskolebarnen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-02-26en_US
dc.creator.authorOttesen, Monicaen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Ottesen, Monica&rft.title=ADHD og språkvansker hos førskolebarn&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-21083en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo87277en_US
dc.contributor.supervisorKristin Pedersenen_US
dc.identifier.bibsys09134753xen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32095/1/masteroppgavex2.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata