Abstract
Forskning har vist at mange barn med ADHD har språkvansker i tillegg.
Formålet med dette masterprosjektet har vært å finne ut mer om sammenhengen mellom ADHD og språkvansker hos førskolebarn. Språkvansker hos barn med ADHD kan være en spesifikk språkvanske eller en ledsagertilstand. Ved sistnevnte er mangelfullt utviklede språkferdigheter et resultat av konsentrasjons og oppmerksomhetsproblemer.
Jeg har brukt Reynells språktest for å beskrive språkutvikling/vansker i mitt utvalg. Reynelltesten er normert i forhold til stanineskalaen. Skalaen er delt inn i ni prøveklasser. Prøveklasse 1 er det svakeste resultatet mens 9 er best. Prøveklasse 5 står for et middels godt resultat. Testen er todelt, en del for språkforståelse og en for talespråk.
Utvalget besto av 40 barn i alderen 3,5 -6 år som var henvist pedagogisk psykologisk tjeneste, på grunn av språkvansker og vansker med oppmerksomhet, konsentrasjon og hyperaktivitet. Jeg har sammenlignet resultatene på testen med normgruppen som testen er standardisert på. Resultatene viser at forskjellen på gjennomsnittskåre for mitt utvalg og normgruppen er signifikant i forhold til samtlige aldersgrupper, med unntak av språkforståelse for barn på 3,5 år.
Barna skårer i gjennomsnitt i prøveklasse 2, med unntak av språkforståelse for barn på 3,5 år og talespråk for 4-åringer som oppnår prøveklasse 3. Dette viser at barna i mitt utvalg har en forsinket språkutvikling sammenlignet med det som er aldersforventet.
Studier har vist at barn med ADHD har større vansker med talespråk enn med språkforståelse. I mitt utvalg var det ikke noe tydelig skille i forhold til dette.