Abstract
Bakgrunn og formål:
På grunnlag av Lov om folketrygd har alle norske statsborgere krav på et
kommunikasjonshjelpemiddel når man har behov for det. Mennesker med ervervet
behov for kommunikasjonshjelpemidler krever ulike løsninger. Formidlingsprosessen
av kommunikasjonshjelpemidler kan være sammensatt og dermed stille store faglige
utfordringer for alle involverte. I denne oppgaven ønsker vi å belyse hvordan
informasjon fra aktuelle enheter i NAV Spesialenheter kan være et viktig virkemiddel
i formidlingsprosessen av kommunikasjonshjelpemidler. Det er NAV
hjelpemiddelsentraler og Spesialenheter som har overordnet ansvar for
hjelpemiddelformidlingen i Norge i dag.
Problemstillingen:
På hvilken måte informerer NAV Spesialenheter, hva vektlegges og hvilke
muligheter ser man for utvikling i formidlingsprosessen av
kommunikasjonshjelpemidler?
Metoden:
Vi har benyttet oss av en kvalititiv tilnærmingsmåte i form av semi-strukturert
intervju og en intervjuguide, som vi delte inn i 3 hovedtemaer med til sammen 22
spørsmål, for å danne grunnlag for å besvare problemstillingen. Fire informanter ble
valgt ut på grunnlag av lang erfaring og høy kompetanse innenfor
hjelpemiddelformidling av kommunikasjonshjelpemidler fra NAV Spesialenhetene:
NAV SIKTE (Senter for IKT-hjelpemidler), NAV Hjelpemidler og tilrettelegging og
Styringsenheten for å besvare problemstillingen.
For å finne kjernen i fenomenet benyttet vi oss av induktiv tilnærming i analysefasen,
som er i tråd med hermeneutisk tankegang, ved at vi la vekt på forståelsen,
meningene og refleksjonene som de fire informantene ga uttrykk for.
Resultater og konklusjon:
NAV som organisasjon er inne i en omfattende omstillingsprosess (NAV reformen,
2006 – 2010), med påfølgende konsekvenser internt. Funn fra undersøkelsen viser at
NAV-Spesialenheter for tiden har stort fokus på å heve kompetansen hos ansatte på
hjelpemiddelsentralene rundt omkring i landet ved hjelp av omfattende
kursvirksomhet. Funnene viser også at de har driftsavtaler med
hjelpemiddelsentralene, brukerundersøkelser, og samarbeidsavtaler med kommuner
og de aller fleste bydeler. Hovedkilden for informasjon er fra startsiden NAV.no.
3
Ifølge nyere organisasjonsteori, som er vår teoretiske referanseramme, er informasjon
om mål, roller og kompetanse viktig for å ivareta en god formidlingsprosess av
kommunikasjonshjelpemidler. Det kan se ut til at det foreligger en gråsone mellom
offisielle mål, og oppfattede og prioriterte mål innenfor NAV Spesialenheter. Ifølge
funn fra våre informanter kan det se ut til at de har en noe ulik oppfatning av de
offisielle mål og forståelse for de mål organisasjonen har satt for driften av
virksomheten. Dette kan få ringvirkninger ved at manglende informasjon om hvordan
nå offisielle mål kan føre til at tverrfaglig samhandling blir en utfordring.
Kommunikasjonen ut til brukere, pårørende, og andre kan da bli utydelig, som igjen
kan føre til at formidlingsprosessen av kommunikasjonshjelpemidler kan bli preget av
tilfeldigheter.
Fra vårt ståsted kan det se ut til at det foreligger en mindre bevisst holdning om
hvilket forvaltningsansvar man har innad i NAV Spesialenheter for å informere og
koordinere systemet når det gjelder formidlingsprosessen av
kommunikasjonshjelpemidler. Konsekvensene kan være ulik praksis både på
hjelpemiddelsentralene, i spesialisthelsetjenesten, samt på kommune og
fylkeskommunalt nivå.