Abstract
Bakgrunn og formål:
Regjeringen har satt i gang tiltak for å snu trenden i Norge med sen spesialpedagogisk hjelp (Kunnskapsdepartementet 2006). Bredtvet kompetansesenter bidrar til dette med å gi faglig støtte, videreutvikle og spre kompetanse (Statped 2004). I november 2005 startet et gratiskurs på Bredtvet: “Å være foreldre til barn med språkvansker”. Hensikten er å gi foreldrene økt kunnskap, råd og mulighet til erfaringsutveksling med andre foreldre (Statped 2005). Politiske tiltak, faglige tiltak og en personlig interesse for området er bakgrunn for valg av foreliggende tema: Økt fokus på en foreldreressurs som kan stimulere barnets språkutvikling. Formålet med denne undersøkelsen er å evaluere kurset i forhold til kursets mål, som er å bedre foreldrenes språkstimulering av sitt barn. Evaluering kan bidra til å videreutvikle foreldrefokusert intervensjon i forhold til barn med språkvansker, som i følge Koss (2005) er lite tilgjengelig i Norge i dag.
Problemstilling:
I hvilken grad opplever foreldrene å kunne stimulere sitt barns språkutvikling bedre etter gjennomføring av kurset ”Å være foreldre til barn med språkvansker”?
Metode:
I denne oppgaven benyttes en kvantitativ tilnærming med et evaluerings design. Foreldrene besvarte et spørreskjema som ble konstruert på bakgrunn av teori og observasjon av kurset. Datainnhenting ved en kombinert post- og telefonsurvey, ble valgt på grunnlag av antall informanter, geografisk spredning og et begrenset tidsaspekt. Utvalget består av 77 foreldre som har barn med språkvansker. Et utvalgskriterium er at de har deltatt på foreldrekurset til Bredtvet.
Dataanalyse:
Dataanalysen ble basert på 63 informanter som utgjør en svarprosent på 82 %. Dataprogrammet Statistical Package for the Social Sciences (SPSS 14.0) ble anvendt. Analysen av datamaterialet foregikk ved bruk av de statistisk deskriptive målene Fi og Cramer`s V, samt det statistisk analytiske målet Khi-kvadrat.
Resultater:
Resultatet i undersøkelsen tar utgangspunkt i foreldrenes utfordringer og behov, slik det fremstilles i forskning og faglitteratur. Kurset evalueres på bakgrunn av dette samt foreldrenes opplevde endring i etterkant av kurset. Denne prosessen belyses gjennom 4 nivåer. Nivåene innebærer en emosjonell-, en kognitiv-, en motivasjons- og en atferds dimensjon. Et resultat fra undersøkelsen viser en sammenheng mellom de tre første nivåene, og det siste nivået som innebærer foreldres stimulering av barnets språkutvikling. 93,9 % av foreldrene som fullførte kurset, antas på bakgrunn av undersøkelsen, å ha stimulert sitt barns språkutvikling bedre i tilfredsstillende grad (middels til stor grad). Undersøkelsen antyder at de nevnte nivåene medførte bedring av foreldres språkstimulering i tilfredsstillende grad. Resultatene er signifikante.
Konklusjon:
Å stimulere sitt barns språkutvikling etter foreldrekurs som fokuserer på spesifikke språkvansker, handler om å ta i bruk et verktøy som kan bedre barnets språk og tilværelse. Denne undersøkelsen antyder at når foreldre møtes med gode råd, på en motiverende måte, preget av gode holdninger og kunnskap, kan bedring av foreldres språkstimulering forekomme. Undersøkelsen antyder videre at bedringen påvirker foreldres relasjon til sitt barn og stimulering av barnets språkvanske i vesentlig grad.