Abstract
Tema for studien er barnesamtalen i barnevernet og barns fortellinger om omsorgssvikt. Målet var å få forståelse av barns fortellinger om omsorgssvikt. Problemstillingen var: Hva forteller barn i barnevernet om omsorgssvikt? Som en presisering utarbeidet vi disse to arbeidsspørsmålene: (i)Hvilke temaer er viktige for barna? og (ii) Hvordan forteller barna om omsorgssvikt?
Den metodiske tilnærmingen er kvalitativ og inspirert av Grounded Theory. Utvalget bestod av 14 samtaler mellom barn og barnevernarbeidere. Barnas alder var 9-14 år og det var like mange jenter som gutter representert i utvalget. Barnevernarbeiderne i samtalene var under opplæring i dialogisk samtalemetode, utviklet av dr. polit Kari Trøften Gamst og dr. polit Åse Langballe.
Gjennom analyseprosessen har vi fått innblikk i temaer knyttet til den omsorgssituasjonen barna befinner seg i eller har befunnet seg i: hvordan det er å bli sviktet, å mangle trygghet, å mangle informasjon om egen situasjon, å påta seg ansvar i familien og å støtte og beskytte seg selv i det som er vanskelig. Videre har vi fått økt forståelse for hvordan barna forteller om omsorgssvikt; gjennom bruk av følelsesord, språklige bilder og handlingsbeskrivelser.
Kunnskap om hvordan barn tilknyttet barnevernet kan oppleve en omsorgssviktsituasjon, samt deres ulike måter å formidle på, kan gjøre voksne bedre rustet i barnesamtalen i barnevernet. Samtidig stiller denne kunnskapen store krav til de voksne. Vi vet at barn forteller om omsorgssvikt om de får reell mulighet til det, utfordringen ligger i å forvalte informasjonen på en måte som kommer barnet til gode.