Sammendrag
Problemstilling
Hensikten med undersøkelsen har vært å sammenlikne ferdigheter i hurtig benevning med ferdigheter i multiplikasjon, og følgende spørsmål ble stilt: Hvordan samsvarer hurtighet i multiplikasjon med hurtig benevning? Hvordan samsvarer strategiferdigheter med hurtig benevning? I hvilken grad er det korrelasjon mellom hurtighet i multiplikasjon og strategiferdigheter? I hvilken grad er det korrelasjon mellom hurtighet i multiplikasjon og strategiferdigheter når det kontrolleres for ”SK-faktoren”?
Metode
Den metodiske tilnærmingen har vært en kombinasjon av de to kvantitative tilnærmingene deskriptivtdesign og korrelasjonsdesign. Undersøkelsen er til en viss grad også eksplorerende, siden den vil forsøke å avdekke eventuelle nye sammenhenger mellom hurtig benevning og ferdigheter i multiplikasjon. Utvalget bestod av 46 elever på fjerde klassetrinn. Utvalget ble igjen delt inn i tre nivågrupper etter resultatene i hurtig benevning. Dette for å få frem gradsforskjeller av fenomenet. Kartleggingen ble gjennomført som en kombinasjon mellom strukturert intervju og observasjon.
Resultater
Det fremkom statistisk signifikante forskjeller mellom nivågruppene i hurtig benevning og resultatene fra denne undersøkelsen indikerer at benevningshastighet er et fenomen som det er aktuelt å betrakte også innen rammen av en matematikkfaglig kontekst.