Abstract
Bakgrunn og formål
Formålet med oppgava er å fokusere på den sosiale læringen som skjer i skolen for elever med atferdsproblemer. Elever med atferdsproblemer har ofte lav sosial kompetanse og trenger derfor sosial læring. I denne oppgaven blir den sosiale læringen fortått ut fra en sosial kognitiv læringstilnærming. Dette betyr at sosial kompetanse og ferdigheter kan læres. Når fokuset vil være rettet på den sosiale læringen i skolen vil læreren være en sentral aktør.
Problemstilling og forskningsspørsmål
Problemstillingen for denne undersøkelsen er formulert på følgende måte:
Hvilke erfaringer har lærere med sosial læring for elever med atferdsproblemer?
For å svare på denne problemstillingen har jeg tatt utgangspunkt i disse underspørsmålene:
1.Hvordan knytter lærerne sammen atferdsproblemer og sosiale ferdigheter?
2.Hvordan opplever lærerne sin egen rolle i forhold til sosial læring for elever med atferdsproblemer?
3.Hvordan organiserer lærerne den sosiale læringen?
4.Hvordan bruker lærerne mestringsperspektivet i den sosiale læringen?
Elliott og Gresham (1991) sin inndeling av de sosiale ferdighetene er basert på vurderinger av et stort antall sosiale ferdigheter som har vist seg å være viktige for å mestre sosiale utviklingsoppgaver. Disse dimensjonene vil være grunnlaget for lærerens forklaringer av elevenes sosiale atferd. Læreren sin rolle blir fremstilt gjennom refleksjon rundt betydningen av egen rolle i den sosiale læringen. Organiseringen av den sosiale læringen blir rettet mot lærerne sine konkrete tiltak i forhold til sosial læring. Mestringsperspektivet blir vektlagt fordi dette både er et sentralt menneskelig behov og en sentral læringsteori (Maslow 1970, Bandura 1997 og Heider 1958).
Metode
Undersøkelsen har et kvalitativt design, der halvstrukturert intervju er benyttet som tilnærming. Jeg har intervjua fem lærere som jobber i en spesialgrupper for elever med atferdsproblemer på en ordinærskole.
Analyse
Analyseprogrammet NUD*IST ble brukt etter at intervjua var ferdig transkribert. Videre brukte jeg den fenomenologiske retningen; meningsfortetting for å tydeliggjøre den konsise meningen i datamaterialet. Med hjelp av tematiseringsmetoden kunne jeg få en tydelig fremstilling av funnene.
Resultat
Undersøkelsen viser at lærerne har en reflektert og tydelig oppfatning av elevene sine atferdsproblemer og sosiale ferdigheter. Lærerne referer til elevene sine sosiale ferdigheter ved begrunnelse av den sosiale læringen.
Lærerne mener deres rolle i den sosiale læringen er sentral. Funnene fra undersøkelsen viser flere sentrale faktorer ved læreren i den sosiale læringen. Organiseringen av den sosiale læringen er mangfoldig og det tas i bruk alternative arenaer i undervisningen. Informantene organiserer den sosiale læringen ulikt. Det viser seg at lærerrollen er sterkt påvirket av samarbeidet som skjer rundt læreren. Dette vil få direkte innvirkning på den sosiale læringen.
Mestringsperspektivet viser seg å være svært tydelig i den sosiale læringen for elever med atferdsproblemer. Læreren mener det er en forutsetning for læringen i seg selv.